Va rog, mariti taxele!
"When there’s a single thief, it’s robbery. When there are a thousand thieves, it’s taxation."
Ce este o taxa sau un impozit? Un transfer de resurse din domeniul privat in domeniul public. Acest transfer este obligatoriu (non-benevol) si nu acorda vreun beneficiu celui deposedat. Desigur, exista promisiunea generica a folosirii taxelor spre binele si folosul comunitatii. Sunt bani publici, folositi in interesul public, bani ce ajuta la cresterea societatii (scoli, spitale, infrastructura, aparare, pensii samd).
Promisiunea teoretica (binele public) are si un mijloc de control: ii alegem pe cei care au grija de banii publici. Controlul este la fel de teoretic ca si promisiunea.
Putem alege sa fim teoreticieni sau carcotasi si sa spunem ca banii din taxe sunt folositi ineficient (rareori in folosul public) si ca cei care ii gestioneaza pun propriul interes inaintea interesului public (absolut normal si explicabil). Desigur, afirmatiile de mai devreme nu se pot dovedi. Neavand o acoperire clara nu vom continua pe acest drum. Insa, mult mai simplu, putem judeca dupa rezultatele de pana acum. Daca ni se pare ca banii pe care i-am dat (fara voia noastra, sub forma de impozite) au fost cheltuiti corect – inseamna ca suntem multumiti de sistemul de taxare.
Nu voi pune la indoiala necesitatea taxelor, corectitudinea impunerii sau eficienta folosirii respectivelor sume. Sa zicem ca e perfect acceptabil sa platim taxe si ca aceste taxe chiar se transforma in beneficii pentru noi.
Se da un stat aproape falit. Banii sai provin din taxe. Taxele, cum spuneam mai devreme, sunt bani trecuti din privat la stat. Statul este aproape falit. Asta inseamna ca statul a fost o institutie condusa prost. Aici apare o situatie paradoxala:
- Platitorul (persoana fizica sau juridica privata), traind sub un stapan incapabil, ajunge sa nu-si mai poata plati taxele. Uneori este din cauza prostului sau management, alteori pentru ca statul nu-si achita datoriile. Invariabil, platitorul ajunge sa nu-si poata plati datoriile catre stat. In acel moment statul il poate executa, deposeda de tot ce are, incarcera. Platitorul este total responsabil.
- Statul, datorita prostului sau management, nu reuseste sa-si achite datoriile fata de mediul privat. Ce se intampla in acel moment? Se schimba guvernul, se tiparesc bani, se fac imprumuturi interminabile samd. Niciunul din managerii statului (cel care colecteaza si consuma) nu este responsabil cu proprietatile sale sau cu libertatea. Statul este lipsit de responsabilitate.
Nu au fost suficienti bani! sau Am avut o mostenire grea de la fostii manageri! sunt argumente aduse deseori pentru a explica dezastrul. Aceste argumente sunt irelevante, deoarece ele nu absolva de obligatii pe nimeni din mediul privat.
Trangand linie si simplificand la maxim, eu consider ca un proprietar de afacere (platitor de taxe) are, legal, cel mai mare nivel de responsabilitate privind sanatatea economica a statului. Conducatorii sau functionarii nu au in realitate o astfel de responsabilitate. Reamintesc paradoxul de la care am pornit: platitorul de taxe nu are putere, ci doar obligatia de a plati, in timp ce statul are puterea de a lua.
Asadar, ca platitor de taxe neputincios, imi permit macar sa fac o simpla analiza si sa ofer o idee celor care au puterea de a modela economia.
O taxa este o povara. Cata vreme nu se vede clar rasplata purtarii acestei poveri este normal ca nimeni sa nu-si doreasca sa plateasca taxe.
Ce se intampla atunci cand ti se impune ceva? Faci o alegere. Poti alege sa te supui, iar asta are un cost. Poti alege sa-ti asumi un risc, sa te sustragi, asta avand iarasi un cost. Cu cat taxele sunt mai mari, cu atat riscurile asumate prin neplata lor sunt mai bine rasplatite. Cu cat taxele sunt mai mici, cu atat nimeni nu-si mai asuma riscuri si plateste.
Cresterea taxelor la cote aberante, in speranta de a rezolva problemele financiare ale statului, seamana cu reactia unui parinte isteric care isi bate copilul pentru ca nu ia note bune. Cu cat il bate mai tare, cu atat crede ca va invata mai bine. In cele din urma rezulta un copil care-si uraste parintele si scoala. Uneori poate rezulta si un copil mort. Mediul privat romanesc este un copil batut cu salbaticie pentru a explica greselile parintilor si pentru a le plati incompetenta.
Statistic, scaderea taxelor inseamna colectare mai buna, bani mai multi incasati, un mediu privat motivat sa creasca, noi platitori, bani si mai multi samd. Asta este o relatie de prietenie cu copilul. Ajutor, incurajare pentru rezultate care apar in timp. Din pacate, cultivarea unei asemenea relatii necesita un intelect dezvoltat si o maturitate deosebita a parintilor. Varianta simpla este bataia, deoarece promite rezultate rapide atunci cand ai nevoie de rezultate.
Ce se va intampla daca vor creste (si mai mult) taxele? Cei care au foarte multi bani, copiii foarte destepti, vor sti sa se duca in familii mai tolerante. Exista zeci de jurisdictii mult mai relaxate fiscal care se bucura sa aiba clienti romani. Exista alte zeci de jurisdictii mai dure fiscal, dar care dau beneficii clare propriilor parteneri, din nou bucuroase sa aiba clienti romani. Asadar, cei cu bani vor pleca, mai ceva ca pana acum. Eu ii incurajez pe toti sa faca asta. Mi se pare foarte corect si cinstit sa raspunzi astfel unei agresiuni.
Cei care nu au foarte multi bani si care au nevoie de sustinere, vor fi doborati de povara. Putini vor mai fi care vor vrea sa le urmeze pasii. Mediul privat va fi distrus. Este intrarea intr-o spirala a distrugerii de care suntem foarte aproape.
Ce mi-as dori eu:
- As vrea ca statul sa nu mai fie ipocrit si sa-i trateze cu mai mult respect pe cei care il intretin.
- As vrea ca statul sa-si doreasca mai multi bani si sa faca asta cultivand mediul privat prin reduceri de taxe si de birocratie, nu bagandu-l in spirala distrugerii.
- As vrea ca toti sa inteleaga cine plateste, iar cei care platesc sa aiba drepturile si mijloacele de control asupra propriilor bani.
- As vrea un cod al muncii capitalist, nu unul comunist. Si as mai vrea ca angajatii sa nu fie mintiti cu promisiunea unei pensii asupra careia nimeni nu are vreun control.
- Daca statul va continua sa fie irational si iresponsabil, as vrea ca mediul privat sa raspunda, in primul rand prin eliminarea dependentei fata de stat, deoarece exista mijloacele necesare.
Toate aceste idei sunt greu de implementat deoarece presupun schimbari fundamentale in modul in care este construit sistemul. Asa ca m-as bucura daca s-ar alege solutia simpla: Va rog, cresteti taxele! Macar asa se va alege praful de tot repede si o vom putea lua de la zero… poate chiar in alta parte.
Posted in Afaceri, Banii tai, Evolutie Personala, Hotnews, Neclasificate, Oameni si locuri, Recomandari
May 16th, 2010 at 9:13 pm
Salut Dragos,
Iti dau dreptate, nu e normal sa fim impozitati mai mult. Cred ca si ei inteleg ca lovesc in cei care ii intretin. Masura este probabil una pentru incasari pe termen scurt…
Problema ridicata de tine este una profunda: cum schimbi sistemul astfel incat sa fie favorabil pentru cat mai multa lume?
Eu consider ca singura schimbare care sa reziste pe termen lung trebuie sa vina de jos. Trebuie sa existe o masa critica de oameni educati, etici, cinstiti si performanti. Altfel, orice sistem va fi problematic.
Un articol plin de atitudine, felicitari! :)
May 16th, 2010 at 9:46 pm
Foarte smart argumentat.
Reflecta un adevar trist: La romani, badarania are rang de institutie – o numim statul roman.
May 16th, 2010 at 10:09 pm
Nu-mi vine să cred, dar spre deosebire 95% din articole, cu acesta nu numai că sunt de acord, dar sunt 100% de acord.
Este minunat modul cum gândești și cum abstractizezi problema.
May 16th, 2010 at 10:45 pm
un articol f bun. Pare insa ca este greu sa le explici guvernantilor nostri curba lui Laffer la care faci referinta in articol.
@Paul – greu sa se formeze masa critica de oameni educati, etici, cinstiti si performanti pentru ca cei mai multi dintre acestia pleaca.
May 17th, 2010 at 6:08 am
O singura chestie Dragos. Platitorul de taxe are putere. Dar puterea asta apartine aluia care nu plateste si dezechilibreaza sistemul care si asa e schiop.
Si cum bine stim majoritatea alora care nu platesc sunt companii cu capital de stat.
In puterea asta a lor si in inconstienta autoritatilor sta, asa cum bine spui, nenorocirea sau plecarea noastra.
May 17th, 2010 at 8:00 am
din cate stiu in SUA pana la inceputul sec XX nu era impozitat niciun fel de venit, iar pana la al doilea razboi mondial doar un restrans segment al populatiei, cei bogati (sub 5%) plateau taxe…
si se pare ca s-au descurcat binisor pana atunci ;) ce-i drept, si dupa :P
May 17th, 2010 at 8:59 am
@Stefan Murgeanu
pana in 1913, in SUA nu exista impozit pe venituri (din salariu) pentru cetateanul de rand.
apoi a aparut al 16-lea amendament la Constitutie (3 februarie 1913), care prevedea pentru prima data platirea unei taxe pe salariu.
interesant de semnalat ca in 23 decembrie 1913 s-a votat “Federal Reserve Act”, legea pentru constituirea FED, intr-o sedinta-fantoma, chiar inainte de vacanta de Craciun.
referitor la cele doua evenimente iti recomand sa citesti o carte fascinanta, “The Creature from Jekyll Island” de G. Edward Griffin
May 17th, 2010 at 9:22 am
Eu cred ca odata cu autodistrugerea statului, va disparea si libertatea cetatenilor, inclusiv cea de a emigra cu buletinul. Asadar daca exista o decizie de luat, aceasta trebuie luata acum.
Si nu cred ca se va reporni nimic de la 0, pentru ca nu se vor intoarce elitele, cei plecati, pentru a recladi ceva la care nu au contribuit.
May 17th, 2010 at 9:23 am
[...] Sunt de acord cu Manac: sa mareasca taxele! [...]
May 17th, 2010 at 9:49 am
[...] Manac va roaga sa mariti taxele. Deoarece romanul de rand face profit de miliarde de euro anual, in timp ce saracul Videanu face [...]
May 17th, 2010 at 11:15 am
Problema ineficientei in cheltuirea banilor publici nu e una specific romaneasca, noi ne-am trezit cu ea in timp ce ne asteptam ca tot acest capitalism sa “ni se intample”. Solutia nu e nici sa plecam in alte locuri, nici sa stam si sa protestam.
Ca o completare la ce a spus primul dintre comentatori: Masa critica trebuie sa se implice, nu doar sa stea pe margine si sa, ahem, critice:)
May 17th, 2010 at 12:32 pm
@Ionut Oprea: 100% de acord cu tine :)
May 17th, 2010 at 2:40 pm
Eu cred ca solutia nu e sa plecam din tara ci sa ne implicam in luarea deciziilor care ne privesc. Cum? Prin inscrierea si activarea intr-un ONG sau intr-un partid politic, fiecare stie mai bine ce i se potriveste. Important e sa ne spunem parerea, sa actionam fie si doar prin trimiterea unei reclamatii sau semnarea unei petitii impreuna cu prietenii sau vecinii. Hai, ca se poate!
May 17th, 2010 at 10:20 pm
1 – Se ia o idee: impusca-un-parlamentar.ro.
2 – Se trimite un sms de 1 euro, pentru a vota urmatorul fost parlamentar.
3 – cu 30% din banii stransi se plateste familia unui bolnav de cancer cu doua luni de trai ramase, pentru a motiva angajatul kamikaze
4 – se trece la urmatorul votat, la interval de 3 saptamani.
Consecinte:
1 – fiecare parlamentar in parte va avea o motivatie personala puternica de a-si face treaba bine.
2 – eu am pus-o de cateva sute de mii de euro in 4-5 luni :))
ok, trecand peste dobitocenia de mai sus, articolul e genial. conducatorii tarii, prin definitie, trebuie sa fie manageri. abia apoi ministrii, presedinti samd
Citizen Domination.
May 19th, 2010 at 11:08 am
In primul rand s-ar putea economisi o gramada de bani si timp daca s-ar eficientiza procesele birocratice (le-as zice “de business”, dar nu ma lasa inima) din institutiile de stat. Poate firmele ar fi putin mai productive daca n-ar mai freca menta zile intregi cu birocratie medievala, plimband teancuri de acte in plase de rafie (da, m-a marcat).
De ce sa reduci salariile cu 25% cand poti sa automatizezi ce fac unii din ei si sa … realoci profesional (a se citi “dai afara”) 35% ?
Am avut ghinionul sa trebuiasca sa-mi ridic cartea de munca de la ITM. Dureaza de 2 saptamani. Depoziteaza cartile de munca si actele aferente in cutii de hartie. In secolul 21.
Ce spune Dragos este foarte corect – pe termen lung.
Dar Romania (de la primul razboi mondial incoace), face numai politici pe termen scurt. Cu cine ne aliem azi ? De unde facem rost de bani azi ? Cum pupam in cur FMI-ul azi ? Ca maine vedem noi…
In tara asta lucrurile se planifica pe un an, in cel mai bun caz pe un mandat. Electoratul are memorie de cel mult patru ani si executivul sigur o are mai scurta.
O stiti voi pe aia cu “nu spera si nu ai teama” ?
May 19th, 2010 at 3:32 pm
spui asa
“Statul este aproape falit. Asta inseamna ca statul a fost o institutie condusa prost.”
ceea ce nu este in totalitate adevarat. bugetul nostru de pensii (ca si al altor state) este falit din cauza evolutiei populatiei (cresterea nr de asistati si scaderea nr decontributori). ok, poti sa spui ca statul a gresit pt ca nu a promovat politicile corespunzatoare privind cresterea populatiei, dar nu e intotdeauna asa. imbatranirea populatiei este un fenomen greu de controlat de catre stat.
in rest, sunt de acord cu ce scrii.
Raspuns: Cred ca au avut suficienti ani la dispozitie sa observe fenomenul. Plus, exista exemplul altor state, cum ar fi Japonia, care au incercat sa rezolve problema asta.
May 20th, 2010 at 11:44 am
Vizavi de cele spuse de Humbert: am observat ca personajele din politica sunt asi in a da explicatii de ce situatia este dezastruasa dar nu sunt capabili sa formuleze si sa aplice nicio solutie pertinenta si, mai ales, eficienta.
Din nefericire, desi suntem multi cei ce gandim asemeni tie, nu o sa putem sa imbunatatim cu nimic lucrurile daca stam pe tusa. Iar, din ce am aflat, unii indivizi implicati in proiecte ce incearca sa schimbe lucrurile, vezi JCI la care chiar ai fost invitat acum ceva timp, sunt tot niste oameni de cea mai joasa speta. Deci daca exista oameni gaunosi chiar in “noul nucleu” nu vad cum se vor inregistra progrese.
May 21st, 2010 at 12:07 pm
appo de cartile de munca de mai sus- un exemplu perfect pt munca la stat- lucreza multi oameni, in conditii grele, si probabil fac ore suplimentare, cu un scop complet degeaba. Sa scrie! in niste caietele cartonate, niste informatii care deja sunt disponibile electronic si se pot actualiza automat, lunar, cu informatii complete. In loc de o reducere de 25% ar trebui o reducere de 100%, toate informatiile legate de statele de plata- asigurari si impozite salariale sa se depuna direct online, sa fie un progam de verificare automata, si in fiecare luna programul sa creeze si un cec automat-sa il trimita direct la banca(pe baza unei conventii anuale semnate de firme) – asa s-ar incarca si banii in sistem. Chestia e ca toti de la stat gandesc intr-o galeata mica-mica. Si cand vor sa eficientize ceva, ce gandesc doar la chestii de suprafata – orar, numar de ordine, prostii din astea. In loc sa se gandeasca de fapt daca e necesar serviciul ? sau si mai bine – Nu poate fi privatizat ? :) – totul se poate privatiza(in afara de partea decizionala-bazata pe votul cetatenilor)! Si implicarea noastra asta e – tre sa le aratam galeata, si sa aratam serviciile si structurile de care nu avem nevoie. Si e nevoie de asta, pentru ca in fapt foarte putina lume din Ro are cunostiintele necesare sa evalueze aceste servicii. Majoritatea o sa fie convinsa -fara sa dea o explicatia reala- de ex ca sunt necesare inca cartile de munca(de exemplu).
May 23rd, 2010 at 12:22 am
Daca n-ar fi si altii pe care pana acum ii priveam cu mai mult respect (Franta, Anglia, Spania, Portugalia) intr-o situatie oarecum similara, aproape ca as fi de acord cu ideea ca doar noi romanii suntem prosti si da, hai sa emigram sau hai sa ne batem cuie in talpa, ca sa se gate mai repede.
In realitate, problema este una de principiu, care isi are radacinile in ceea ce ne-am tot dorit atata, de 50 de ani incoace: “Democratie”.
Atata timp cat democratia inseamna ca tot prostul, lenesul sau ne-educatul au drept de vot egal cu cel al oamenilor destepti, muncitori si educati, lumea asta nu are cum sa mearga mai bine. In cel mai fericit caz poate sa stagneze sau sa regreseze.
In realitate este exact ceea ce se intampla – marile democratii occidentale pierd din ce in ce mai mult teren in fata unor state semi-dictatoriale sau oligarhice precum China, Rusia, India, etc.. De ce? Pentru ca in razboiul actual al globalizarii, esti mult mai eficace atunci cand poti impune rapid o directie prin mijloace nu tocmai democratice.
Bineinteles, nici asta nu e o solutie, insa mi-ar placea ca de exemplu votul meu, de om harnic, cu scoala, care plateste taxe mai mari decat media sa valoreze ceva mai mult decat votul lenesului cu patru clase, care de 20 de ani incoace voteaza tot cu FSN-ul, in schimbul a un kil de faina si doi litri de vin, ori din simpla lipsa de intelegere a fenomenelor.
May 23rd, 2010 at 9:46 pm
Foarte bun articolul. Si complet adevarat mai ales in privinta transferului de bunastare.
June 3rd, 2010 at 2:43 pm
Este foarte bun si complet articolul.Foarte adevarat,la noi se maresc taxele aproape in fiecare zi.
June 7th, 2010 at 6:00 am
[...] caz ca nu ati facut-o deja, va recomand calduros sa cititi articolul despre “Taxe” scris acum cateva zile de Dragos Manac. Stiu, nu este o lectura de luni dimineata, dar dupa ce va [...]
June 28th, 2010 at 4:19 pm
E adevarat ce spui domnule D.Manac! Dar daca lucrurile astea sunt spuse si comentate doar aici in urmatorii ani se vor “televiza” tot lucruri de genul : ce a concesionat Videanu de la BOR, ce cavou a reusit Vanghelie sa sterpeleasca, cum vor unii sa intre la Cotroceni dupa ce au vizitat celula unei puscarii, etc. Politica inseamna si sa inveti oamenii sa supravietuiasca, aici sau aiurea.
July 7th, 2010 at 8:50 pm
Din cate am inteles din diferite surse si chiar de la Base, pe vremea cand incerca sa explice reducerile de cheltuieli cu 25%, toti banii din taxe se duc la buget, adica toata lumea plateste diferite taxe, iar cand se face bugetul, banii rezultati se impart, dupa cum vor ei. Daca este asa, eu nu-mi dau seama de ce sunt atat de multe taxe, cand ar putea sa fie doar una.
August 31st, 2010 at 9:30 pm
[...] din tara si aleg sa traiasca o viata decenta – si nu pot decat sa-i felicit. Pana atunci, dorinta mi s-a indeplinit, s-au marit taxele si putem sa ne apucam de greva sau sa le platim… [...]
September 1st, 2010 at 7:49 am
In dimineata asta am trimis un mail, semnat electronic, catre Presedintie, Camera Deputatilor si Senat in care am inclus rugamintea expressa de a se mari taxele inca o data si am facut referire directa la articolul asta.
Ar trebui transmis in fiecare zi de sute de mii de oameni. Asa poate ar intelege cat sunt de cretine toate masurile lor .
September 1st, 2010 at 12:52 pm
[...] discutia pe aceasta tema pornind de la un comentariu facut de Dragos Manac pe blogul propriu. Reiau aici doar un fragment care mi se pare a fi cel mai [...]