Satul de crize
"Tell that bitch to be cool! Say, bitch be cool! Say, bitch be cool!"
Avem oferte de criza, meniuri de criza, salarii de criza, preturi de criza, bauturi de criza si orice-te-poti-gandi de criza. Nici nu trebuie sa gandesti prea mult. E cea mai la indemana formulare (ceva + criza => wow!) si toti cred ca folosind-o dau direct intr-un marketing genial mustind de spiritualitate. Adaugand criza cu criza, repetand criza, tipand criza, trezindu-ne si culcandu-ne in criza, am ajuns sa fiu satul de criza. Cu sau fara substanta, cu sau fara exagerare media, criza (ca laitmotiv) incepe sa fie depasita si obositoare.
Anul trecut, cand pe la noi totul era infloritor, un prieten imi spunea ca legatura lui din China asteapta sa treaca Olimpiada pentru a-si da seama daca nu cumva ne indreptam spre catastrofa. In decembrie vorbeam de sange pe perete in timp ce toata lumea era perfect convinsa ca nu va fi mare lucru. In februarie eram intr-o plina criogenie financiara. Zilele astea legatura din China spunea ca incepe treaba sa reintre in normal. Nu spun ca perioadele grele s-au terminat. Totusi, problemele economice personale si mondiale nu mai sunt o noutate, asa ca e timpul sa nu mai tipam "Sariti ca ne mananca pe toti".
Tot felul de teorii mi-au trecut pe la urechi. Le citez pe cele extreme:
- nu exista o criza, e totul fabricat si de asta profita toata lumea pentru a nu-si plati facturile
- capitalismul a luat sfarsit, e nevoie de interventia statului (o placa veche ce ne-a adus deja bucurie, pionieri si egalitate)
- sunt urmele decaderii societatii umane, iar in 2012 o sa murim toti (yeey!)
- ne pregatim pentru un razboi mondial cauzat de foamete …
Incredibil cat de rau pot devia oamenii cand sunt confruntati cu o situatie necunoscuta. Aberatiile cu sfarsitul lumii si al capitalismului ajung sa intre usor in discutie si sa fie validate de unii.
In 2007-2008 multi plangeau dupa anii ‘90 cand se faceau carute de bani avand minime cunostinte de business. Nu vedeam ca suntem pe varful unui val. Acum se plange dupa anii trecuti de crestere, in loc sa fim multumiti ca in sfarsit stim (mai mult ca niciodata) ce se intampla. Variatiile ridicole raportate in Romania fac totul sa para si mai dramatic. O scadere cu 70%! Dupa ani de crestere cu 234%. Am avut un tanc si acum avem 5? Crestere de 500%. Urmeaza o crestere negativa de 200% daca incep toate sa rugineasca. Explicatia simpla? Aztecii, 2012, conspiratie mondiala. Orice numai bun simt, un strop de matematica si de economie – nu!
Trebuie sa ne adaptam la normalitate. In sfarsit urmeaza sa avem si normalitate! E bine pentru ca dispar baloanele de sapun, banii facuti din nimic si oamenii de afaceri care tin invers pixul in mana, dar au pamant si geamantane cu bani. Scapam si de presiunea isterica legata de crestere, de extinderea cu orice pret. Multi vor iesi din joc, ramanand cei capabili sa-si gestioneze afacerea.
Daca inca nu e clar ca toti trebuie sa ne reevaluam activitatea, piata, clientii, personalul, chiria si restul bugetului inseamna ca n-am inteles nimic. Nu-i bai, ne vor rezolva rapid timpurile. La fel cum frigul iernii ne scuteste de boli primavara, perioada aceasta ne va insanatosi fortat, daca nu reuseste sa ne omoare.
Lamentarile nesfarsite despre greutati si vremuri, invocarea crizei ca pretext si scuza pentru orice denota o lipsa totala de profesionalism. Esti in rahat? Fruntea sus! E cea mai buna si mai productiva atitudine. N-o sa mai fie cum a fost! Ne ducem in jos! S-a stricat piata! Mi-au micsorat salariul! Suna familiar? Asta este reactia celor care sunt mereu calariti de timpuri. Anul trecut era aiurea ca nu erau platiti la adevarata valoare si ca BNR-ul nu-i lasa sa se indatoreze 137% sau ca nimeni nu le intelegea viziunea antreprenoriala.
Daca ai o activitate care produce un bun sau un serviciu util societatii si esti in stare sa o intelegei si sa o tii sub control vei trece de orice perioada proasta. E atat de simplu. N-ai nevoie de o diploma de la Harvard ca sa stii asta. Din contra, exemplul de anul trecut ne spune ca daca ai o diploma de la Harvard tinzi sa crezi ca se pot face bani dintr-un nimic elaborat, ambalat pretentios si prezentat complex.
Acum, dupa ce am plans si am tipat toti, e timpul sa ne apucam de treaba, sa ne intoarcem la oile, aurul si petrolul nostru si sa tragem tare, pentru ca in sfarsit avem sansa de a da lovitura, cat adversarii sunt inca ametiti!
Posted in Afaceri, Banii tai, Hotnews, Neclasificate, Recomandari
March 23rd, 2009 at 9:06 pm
Dragos: felicitari pentru articol, paragraf cu paragraf :)
March 23rd, 2009 at 9:38 pm
Nu inteleg cum si de ce pot fi pe emise/scrise/mazgalite etc. in bloguri, mai ales pe unul apartinand unui guru (?!?)in domeniu, aiurelile de mai sus!! Ce exprimare este “cele mai extreme”, cata scoala se cere ca sa ajungi sa scrii in felul asta?.
R: Ideea de la care pornisem era de extremism, am reformulat, am uitat “mai-ul”. Poti sa faci o observatie si intr-un mod constructiv si sa-ti pui si numele real pe ea.
March 23rd, 2009 at 9:41 pm
Excelent articol ! Imi place.
March 23rd, 2009 at 9:43 pm
Asta e un post dupa un citat din Einstein, dubios ca origine ca n-am reusit sa-l gasesc.
March 23rd, 2009 at 10:30 pm
Frumos. Îndemnul final însă… presupun că prin “adversari” înţelegem occidentul imperialist, iar noi ar trebui să avem atâta cap, cât să dăm lovitura. Not bloody likely!
Orişicât, detectez, îmi pare, o foarte proaspătă nuanţă de satisfacţie în faţa epurării care urmează în mediul de “afaceri” (sic!). O împărtăşesc şi sunt gata să mă alătur oricărui rapsod care ar vrea să cânte bucuria crizei acesteia. Da, sufletul mi se bucură.
March 23rd, 2009 at 10:33 pm
1. De acord, atunci mai constructiv. Ma deranjeaza exprimarile excesiv de colocviale, uneori neglijente, folosite din ce in ce mai mult pe bloguri. Bun, se admite maniera mai degajata, dar a transforma o comunicare intr-o “zicere” scrisa, mi se pare exagerat si, cu scuze, subintelectual. Imi pare ca o manelizare a discursului, o mistocareala, care insa prolifereaza spumos.
2. Nu cred ca termenul “extremist” este bine ales. Se asociaza curent cu radical, tine de campul politicului, al ideologicului/doctrinarului. Ori ceea ce abordezi in articol cred ca apartine mai degraba comportamentelor individuale si de grup: suprareactie, isterie etc.
3. Ai dreptate, insa, in tot continutul articolului. Personal, pare sa fie o forma de psihoza indusa mediatic. Ca atare, esti intr-o anumita masura co-responsabil.
4. Permite-mi sa nu-mi comunic (inca)numele in clar..
Succces!!
R: Ma bucur ca se poate. Multumesc.
March 23rd, 2009 at 11:29 pm
Excelent articolul!
Dragoş, sunt curios (şi cum tu eşti singurul pe care îl… „ştiu” în domeniu, a căzut pe tine beleaua) de ce se spune „creştere negativă”. Chiar atât de rău sună „scădere” ? :|
R: Pentru ca suna bine :)
March 23rd, 2009 at 11:53 pm
Dragos,
Bine scris! Ma bucur ca incep sa apara frustrari si reactii la adresa “crizei”.
Total de acord cu tine ca ce nu ne omoara ne intareste iar ce traim acum este o purificare a societatii [de business].
Keep up the good work. Incep sa apara chiar si sustinatori vad ;)
March 24th, 2009 at 1:02 am
Dragos, ai uitat sa amintesti in paragraful 3 de fenomenul Zeitgeist ce s-a infiltrat in mintea putina a amatorilor de teoria conspiratiei mai rapid si mai daunator chiar decat activele toxice in balance sheet-urile bancilor americane :).
March 24th, 2009 at 1:19 am
Dragos, asta e din seria “What does not kill you, makes you stronger”.
(scuze @Daniel, dupa ce am dat save am vazut ca ma “repet”)
E un val care inevitabil va curata. Multe. Sper sa nu fie valul asa de mare ca ala din trailerul de la 2012.
Sa auzim de bine dupa reflux :)
March 24th, 2009 at 7:25 am
@Ionut Staicu: depinde de sistemul de referinta – chiar si o groapa “creste” cu cat sapi mai adanc in ea. Mai cred ca e vorba si despre faptul ca valorile exprimate sunt procentuale, deci o crestere de X% urmata de o scadere tot de X% i-ar face pe unii sa creada ca au ajuns de unde au plecat (lucru fals, usor de verificat pe orice calculator de buzunar).
@Dragos – felicitari pentru articol, as usual. Concluzii pertinente, sugestii de bun simt, condensate in cateva paragrafe care ar putea fi usor asimilate de multi intreprinzatori (din noua si/sau vechea generatie). Mai ales dupa ce criza asta a dovedit ca multi MVPs au fost dopati sau complet in off-side – is time for a new generation ;-)
March 24th, 2009 at 11:48 am
am impresia ca se smiorcaie pe marginea crizei cei care erau obisnuiti sa scoata bani din mici potlogarii sau tineau sub fund un scaun cald nemeritat. cu criza asta isi dau in vileag adevarata fire si li se intrevede cel mai mare defect – 0 demnitate. eu am si clienti care nu-mi platesc, dar imi raspund la telefon si-mi spun: am de luat de la stat, n-au intrat inca banii, dar asteapta cu mine, o sa iesim si din asta, mergem mai departe.
thumbs up pentru croseul aplicat nevricosilor care sar sa invoce sfarsitul lumii.
March 24th, 2009 at 6:17 pm
bun: http://en.wikipedia.org/wiki/Austrian_School
rau: http://en.wikipedia.org/wiki/Keynesian_economics
“Acum, dupa ce am plans si am tipat toti, e timpul sa ne apucam de treaba, sa ne intoarcem la oile, aurul si petrolul nostru si sa tragem tare, pentru ca in sfarsit avem sansa de a da lovitura, cat adversarii sunt inca ametiti!”
daca ai spus asta ironic, o accept :)
March 24th, 2009 at 6:30 pm
Așa cum bine știm, omul e leneș. Nu se schimbă decât dacă trebuie neapărat. Nu gândește prea mult decât dacă îi e foame.
Cu speranța că mă aflu în procentul acela mic al supraviețuitorilor cred că lumea va fi mai bună după. După ’creșterea negativă’, gen :-)
March 25th, 2009 at 1:28 pm
Placut ca de obicei articolul. O cafea, ceva ? :)
Din punctul de vedere al crizei, cei mai ingrijorati trebuie sa fie cei care pana in 2008 aveau produsul X care costa Y si se vindea ca painea calda iar in 2009 produsul X nu se mai vinde nici cu Y-20% sau mai mult.
March 26th, 2009 at 11:17 am
“Avem oferte de criza, meniuri de criza, salarii de criza, preturi de criza, bauturi de criza si orice-te-poti-gandi de criza”
ma intreb cum arata prezervativul de criza si ce efect are viagra de criza :))
dar acum, la modul serios, ma bucur ca le-ai spus lucrurilor pe nume, putini se incumeta sa o faca: “Daca ai o activitate care produce un bun sau un serviciu util societatii si esti in stare sa o intelegei si sa o tii sub control vei trece de orice perioada proasta. E atat de simplu.”
succes :)
March 26th, 2009 at 9:19 pm
Ghelir sau delir?
Ma tem ca orice gaselnita in materie de tehnologie ne face din ce in ce mai tampiti.
Sa o luam pe-ndelete: comand pe http://www.ghelir.com un produs, ma grabesc sa emit un ordin de plata on line, banii imi pleaca din cont si a doua zi primesc un mesaj cum ca a fost refuzata comanda mea pentru ca nu am confirmat-o (ar fi trebuit sa raspund la niste mail-uri primite ulterior si pe care nu le-am citit).
Adica intra banutu-n contu’ ghelir/delir-ului si ‘mnealui zice: Zat! N-ai raspuns la telefon fire-ai al dracu’!…
De toata jena!
Mai mult. Trimit, in ziua urmatoare, un mail la care atasez copia ordinului de plata prin care incerc sa dovedesc faptul ca sunt de buna credinta dar ghelir/delir tace. Tace ca musuroiu’ (evit un alt termen din respect pentru d-l Manac) in iarba!
Halal ghelir, bre!
R: Daca urmareati “partile scrise” in timpul comenzii vedeati si nevoia de confirmare. E o regula. Imi pare rau ca va displace. Va e mai usor sa dezvoltati diatribe la mine pe blog decat sa faceti o comanda corect. Mult succes!
March 27th, 2009 at 12:07 am
Dacă sunteţi sătul de criză, de ce scrieţi despre ea? :)
March 27th, 2009 at 10:57 am
Este cel mai bun articol despre faza a 4-a a crizei (faza 1 – nu stiam, faza a 2-a – negare, faza a 3-a – acceptare, faza a 4-a – depasire) pe care l-am citit pana acum. Felicitari!
Cineva (imi scapa numele) spunea ca atunci cand credem ca nu se intampla nimic se intampla lucruri mari. Doar ca nu suntem in mediul care trebuie. Iar articolul tau incepe sa creeze acel mediu (mental) de depasire a crizei.
March 27th, 2009 at 8:44 pm
Sunt in totalitate de acord ca trebuie sa existe “o regula”. Prima care imi vine acum in minte este “clientul nostru, stapanul nostru”.
In fata acestei reguli ar trebui sa paleasca toate celelalte. Asa am inteles eu ca se intampla in capitalism. Poate am inteles gresit.
Cat despre dezvoltarea de diatribe la d-voastra pe blog, cred ca ar trebui sa fiti de acord ca publicarea unui blog este un demers oarecum exhibitionist care implica si riscuri. Este tot o regula. A jocului.
Va doresc, de asemenea, mult succes!
R: Regulile noastre sunt diferite. Nu va datorez nimic, implicit pot seta regulile unei colaborari, pe care puteti alege sa la urmati sau nu. Clientul nu este stapanul, este o parte a unui contract, cu responsabilitati egale cu ale vanzatorului, daca alege sa fie parte din contract.
March 30th, 2009 at 9:25 pm
Bine zici tu ce zici, decat, punctual, legatura din China cred ca-i imaginara, pentru ca situatia in China e de un albastru ce bate spre infinit.
April 1st, 2009 at 7:56 am
Amm auzit si eu de la prieteni faza ca “ne pregatim pentru un razboi mondial cauzat de foamete” si m-am prapadit de ras…astia nu mai stiu ce sa inventeze ca sa ne bage in sperieti!
April 1st, 2009 at 2:10 pm
[...] Pentru cei care încă sunt optimişti, recomand acest articol. [...]
April 2nd, 2009 at 3:37 pm
Urmează sa se topească calota polara, soarele sa ardă tot, o noua eră glaciară … totul se duce de râpă.
April 2nd, 2009 at 7:58 pm
ESTE criza.
Am ajuns intamplator pe blogul tau ( dupa cum vezi) si,crede-ma,este singurul blog din lista pe care nu-l citesc zilnic.
Pot sa-tzi dau exemple multe. Partea ,,nasoala” e ca trebuie sa-ti spun si fac si.. ma doare .. banuisc ca voi fi luat si la misto.
Fac ,, termopane”. De 17 ani. Pe acte. Prima data am vazut cam ce inseamna ele prin 1986.
Cunosc – lucrand cu ele- cam toate firmele mari din Bucuresti. Si ,,plesnele” -care cam traiesc 2,3 ani dar esti nevoit sa lucrezi cu ele – gen ECAS Calarasi, care oficial, intr-o lucrare pt Ministerul de Interne, calcula o suprafata di formula lungime x latime x inaltimea cladirii.
Nu este criza datorita ,,imobiliarelor” nici ,,a bancilor cu creditele lor”
Este criza.
Azi dimineata soferul lui Badea de la Aedificia era in Slatina in benzinarie , nu putea sa puna benzina pt ca ..stii …cardulul anulat.
Scuze, sunt la un sprit de nervi in fata calculatorului, sper dupa toate corecturile sa nu mai am greseli
April 2nd, 2009 at 8:01 pm
Scuze. Nu citesc Ciutacu . Il cunosc si mi-e de ajuns.
August 12th, 2009 at 8:53 pm
Inteleg ca te-ai saturat tu de criza, de cuvant in sine.Putem sa-i spunem recesiune. Si noi, ne juram!!! Dar ma tem foarte tare ca nu si-a facut ea tot ciclul. Nici macar acum…si suntem in august! Este ca un virus gripal, are perioada de incubare, perioada de manifestare si perioada de eradicare. Acum nici macar nu a ajuns la apogeu, dupa parerea mea. Nu incerc o profetie dar ma uit in jurul meu. La mediul de afaceri care este tinut cu capul sub apa de catre Legiuitor. Suna misto asta..LEGIUITOR cu forta COERCITIVA… Cred ca se va atinge apogeul in iarna…noiembrie, decembrie, ianuarie.
Si sunt de acord cu indemnul ca trebuie sa facem ceva. Dar trebuie sa facem ceva egoist. Nu sunt niste idei conturate, bune de pus pe hartie si apoi scenarizate. Dar lucrez la asta! Stii ce mi se pare interesant la aceasta criza??? Nu am auzit pana acum de un investitor imobiliar care si-a facut un ditamai blocul de locuinte si care este “lovit din plin de criza” care sa prefere sa inchirieze pe sume normale locuitele respective pe perioade lungi de timp, cu contracte ferme. Sau nu am cautat eu suficient de adanc. Cunosc cativa astfel de antreprenori si stiu ca li se termina resursele tampon. Am discutat cu cativa dintre ei si nici prin cap nu le trecea sa reconsidere planul initial. Sper sa se razgandeasca. Veniturile mici si sigure reprezinta una dintre caile de iesire.
Cred ca trebuie sa ne adaptam. Oricum, suntem un popor de adaptati..ne adaptam la orice regim, la aproape orice temperatura si, sa nu uitam, la tara avem inca WC-uri in curte. Sigur or sa sara unii care sa conteste asta…dar hai sa fim sinceri…Este criza si trebuie sa ne obisnuim sa auzim acest cuvant. Iti mai aduci aminte de Ciorbea cu celebrul lui “buget de austeritate”?
Daca scoatem cuvantul din vocabular asta nu inseamna ca el nu va mai exista ca definitie!
“Daca ai o activitate care produce un bun sau un serviciu util societatii si esti in stare sa o intelegei si sa o tii sub control vei trece de orice perioada proasta.” – aici ai spus un mare adevar!