Noi suntem romani
"Nationalism is an infantile disease. It is the measles of mankind."
Acum doua saptamani luam masa cu doi prieteni, de provenienta austro-ungara si rusa. Ca la orice discutie usoara inter-nationala am ajuns la glumele despre neamul propriu. Stiau deja toate glumele alea despre defectele romanilor, insa aplicate propriului popor. Nici macar autocritica si nationalismul nu sunt specific romanesti.
Nationalism? Am invatat o expresie mai frumoasa in Germania: patriotism local. Cred ca la noi comunistii au fost cei care au ajutat la rescrierea istoriei pentru a oferi modele si sentimente puternice. Altfel nu-mi explic de ce istoria glorioasa a romanilor cu care am fost crescuti e total necunoscuta strainilor si are alocate 5-12 secunde in orice documentar de pe Discovery. Pentru mine Mihai Viteazul inseamna Amza Pellea pe televiziunea moldoveneasca si un rol intr-o poezie interminabila in care sfarseam omorat pe scena liceului. In orice tara am fost nimeni nu a auzit de Mihai Viteazul. Oare cati de la noi au auzit de Nelson? E dragut ca avem valori si o istorie si o poveste, cata vreme nu o confundam cu povestile care au scris istoria lumii.
In strainatate sunt intrebat daca sunt italian sau spaniol (cel mai des), evreu sau american (uneori), niciodata daca sunt roman. Imi place asta, ma face sa ma simt bine ca nu sunt identificat cu imaginea generica a romanilor. Stiu, suna urat, dar asta e adevarul. Imi place ca pot fi normal, pot sa nu ma grabesc, pot sa pretind sa mi raspunda (la fel de) politicos, ceea ce oricat ai incerca nu poti reusi "pe scara larga" in Romania.
Am adunat demult toate ideile astea si mi-a trecut nationalismul. Nu tin la Romania si nu urlu oricand prind ocazia, asa, de dor de apartenenta. Nu mi-e rusine de mine si nici de tara mea, la fel cum nu mi-e rusine de Caracal. Dar cum Caracalul nu e Greenwich, nici Romania nu e vreo putere mondiala, oricat de plini de sentimente istorice locale am fi noi. Aproape ca nici nu ma mai simt rau o saptamana dupa ce revin in Romania din tarile civilizate, deja imi trece in 3 zile. Imi place istoria si imi place sa vad locuri si culturi diferite. Cred ca asta e cel mai bun antidot pentru nationalismul orbesc, in care noi suntem cei mai smecheri, cei mai destepti, cei mai abili, strajnicii Europei, granarii Europei (fix ca Ucraina) sau noi avem micul Paris (fix ca Budapeste, care e vreo 5 clase peste Bucuresti).
A inceput deja sarbatoarea. Sunt elogiate trasaturile de baza ale romanului: se descurca, da tepe, nu se omoara cu munca, e unic orinde s-ar afla, e neaos, ii combina el pe toti, e lipsit de maniere, circula pe unde il taie capul si stie sa se distreze samd. Valori de nivel aspirational pentru maretul popor roman. Urmeaza parada cu armamentul romanesc, puterea noastra nucleara care va bloca circulatia si asa suferinda pentru a umfla sentimentul national in noi, fix genul de manifestare care nu face decat sa picteze un ambalaj exceptional peste un produs care nu exista. Elogiile astea ma omoara pe mine…
Ce fac eu de 1 Decembrie? Muncesc. Mi se pare ca asta ar trebui sa facem toti. Muncesc si imi doresc sa fim mai … evoluati. S-au schimbat multe lucruri in bine, iar daca mai avem rabdare 15-20 de ani s-ar putea sa vina si ziua in care sarbatoarea sa fie mult mai motivata de 1 Decembrie. Sa fie intr-un ceas bun!
Posted in Evolutie Personala, Hotnews, Neclasificate, Oameni si locuri, Personal
December 1st, 2008 at 2:39 am
Nationalismul nostru, fixat intr-o istorie narata suspect de tandru, nu e decat drogul de electie oferit maselor care, altfel, ar avea un putin apropiat de nimic. De electie pentru ca e tare, e dulce si, mai ales, e extraordinar de ieftin. Evident, putine dintre avantarile noastre orbesti, in acest sens, au acoperire. Partea cea mai proasta in a fi drogat astfel e greu de scuturat: “mandria noastra nationala” de doi bani e tocmai cea care ne impiedica sa recurgem la succesiunea gesturilor salvatoare: constatarea, sistematizarea si corectarea marilor si batranelor erori grosolane care stau la baza interminabilului esec romanesc. Imbatati cu apa rece a “sentimentului national”, ne petrecem inainte neschimbati, inghetati in eterna noastra lipsa de sansa, ai carei autori morali suntem noi insine. Da, muncesc maine, ca in fiecare zi, si ca in acest weekend in care n-am votat, si ca in atatea alte weekend-uri si zile, pentru ca, neavand la ce ma gandi si de ce exulta laolalta cu “neamul”, o iau inainte. Poate ma ajunge “neamul” din urma. Cert e ca nu mai stau dupa el.
Spor la treaba.
December 1st, 2008 at 9:34 am
Aleluia, ma bucur ca nu sunt singurul care muncesc azi :)
December 1st, 2008 at 9:54 am
Sunt de-al tau. Si in privinta nationalismului si al muncii de 1 decembrie. Si mai cred ca din cand in cand avem si sansa sa contribuim semnificativ la istoria lumii (nu doar politic/militar ci si din alte perspective).
December 1st, 2008 at 9:57 am
Sa stii ca fiecare popor are propria istorie, ficare popor are evenimente istorice extrem de importante pentru ei, dar inexistente sau nesemnificative pentru ei.
Pe mine m-a fascinat cat de patrioti sunt de exemplu grecii (cretanii ce sa mai zic) cand vine vorba de poporul lor. Nu sunt peste noi ca si popor, poate doar stiu sa se vanda mai bine.
Nu e rau sa ne umflam putin in pene. Nu strica. Ideea este sa fim in stare sa adaugam si substanta peste asta, in fiecare din restul zilelor anului. Si asta ne omoara pe noi, cel putin in ultimii 20 de ani.
December 1st, 2008 at 10:06 am
Join the club. Cel putin pentru Bucuresti “sarbatorile” sunt cele mai propice pentru rezolvarea multor probleme la birou. Trafic subtirel, majoritatea clientilor au pus afisul cu “closed” asa ca nu te deranjeaza, telefoanele nu se inrosesc. E momentul sa pui ordine in ceea ce ai bulversat in timpul zilelor obisnuite cu program.
December 1st, 2008 at 11:50 am
As fi cel mai fericit daca in fiecare zi ar fi asa liniste si pustiu prin oras cum e azi!
Lucrez azi si ma bucur ca nu e agitatie in jurul meu :).
December 1st, 2008 at 12:12 pm
O tara de mediocri care gandesc asa. Trebuie sa iti amintesc a in perioada ante si interbelica eram intre primele 5 tari ale EUROPEI (prima rafinarie de petrol in Romania a fost…). De ce? Pentru ca atunci conducatorii cunoasteau istoria si isi iubeau tara nu ca acum. Trebuie sa sarbatorim, sa ne bucuram caci astazi este ziua noastra a tuturor , a ROMANILOR! Lasa la o parte mediocritatea in care stai !
R: Sunt sigur ca eram peste una din urmatoarele 5 tari: Germania, Franta, Italia, Anglia si Elvetia. Nici nu se pune problema de Olanda, Rusia, Austria, Polonia, Grecia, Danemarca, Suedia samd, pe astia ii mancam pe paine atunci. Prima rafinarie a fost construita in Germania: http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum nu in Romania. Se vede ca ai cunostinte aprofundate de istorie, ca si restul care sunt convinsi ca romanii au inventat totul, de la apa calda la rotile patrate. E o boala de care sufera si o gramada de alti nationalisti din diferite tari care, la randul lor, au inventat totul.
December 1st, 2008 at 12:43 pm
Tocmai ce m-a sunat proprietarul sediului in care ma voi muta saptamana viitoare. Mi-a confirmat ca in acest moment echipa de muncitori se ocupa de lucrarile pe care le-am agreat saptamana trecuta. Deci au lasat si altii “patriotismul” de o parte azi. A, poate este relevant – muncitorii sunt romani, iar proprietarul turc.
December 1st, 2008 at 1:20 pm
la multi ani
December 1st, 2008 at 1:20 pm
[...] şi ei “la mulţi ani” şi ne îndeamnă să vedem un material video interesant. 10 Dragos ne aminteşte că suntem [...]
December 1st, 2008 at 1:40 pm
Ca eu stiu nu doar cine a fost Nelson ci chiar si Mahatma Gandhi, cu care chiar nu ne-am intersectat pe parcursul istoriei de loc, da’ britishii sau americanii nici macar Vlad Tepes nu stiu cine e, in ciuda lu’ Stoker, cre’ ca totusi ma face pe mine sa par mai destept decat pe britishi sau americani.
In alta ordine de idei, m-as indoi ca evolutia de multe sute de ani intre imperii sa nu ne fi facut totusi ceva mai apti de supravietuire ca natie/identitate culturala decat pe unii care habar n-au cum vine aia ocupatie straina sau oprimare pe criterii etnice. Si mai constienti de identitatea noastra nationala decat pe altii. Cre’ ca asta e fenomenul si la greci/cretani – la ei aia raii au fost turcii.
Ca e bine sau rau, nu stiu. Da’ parca totusi cred ca e bine. Mi se pare ca alternativa la a fi o natie mica si prea putin cunoscuta in lume, cu o istorie si mai putin cunoscuta international e mai buna decat a nu fi de loc. Bineinteles, pt. aia putinii care inca isi (re)cunosc identitatea nationala si culturala.
December 1st, 2008 at 1:44 pm
@Cristian Bizau
nu e relevant deloc. intamplator am prins cateva din zilele nationale turcesti (da, sunt mai multe) pe taramul lor. mi-e greu sa gasesc un alt popor cu asa spirit national si care sa sarbatoreasca atat de intens. de la ultimul picolo de hotel pana la CEO de multinationala.
R: Turcii au isteria imperiului, inca se vede pe ei :)
December 1st, 2008 at 3:09 pm
@R si n-o fi bine?
December 2nd, 2008 at 12:19 am
Nu stiu daca prima rafinarie a fost la noi, insa cele mai dorite rafinarii si sonde au fost la noi.
R: Desigur cele mai dorite. E un termen de comparatie foarte corect si usor demonstrabil.
Si da, Ploiestiul a fost primul oras din Europa iluminat cu petrol lampant.
Si primul stilou a fost inventat de un roman. Etc.
R: Si asta ne face cei mai buni …
In fiecare tara au fost oameni care au facut “primii” ceva, altfel am fi trait in continuare in pesteri.
R: Corect, ar trebui apreciat lucrul asta, nu sa ne faca sa ne simtim nucleul istoriei si al planetei.
Ce ma doare pe mine ca nu stiu englezii sau americanii cu care ai vorbit d-ta cine a fost Mihai Viteazul?
R: Pai asta e, ca nu ne doare, doar ne face sa ne simtim bine si plini de noi.
Un mare procent din ei nu stiu nici ce e aia o metafora sau sa isi arate propria tara pe harta.
R: Te inseli groaznic. Pana la urma nu noi am facut istoria, literatura si arta lumii, ci in mare parte Europa civilizata. Supraestimezi inteligenta romana, statistic suntem la fel de prosti/destepti ca ei. Practic s-ar putea sa fie surprize in favoarea lor.
Cu ce sintem noi mai mici sau mai prosti din cauza asta? Sintem ceea ce sintem, din pacate nu ne multumim in pielea noastra, ne tot uitam la capra vecinului.
R: Problema mea e ca nu ne incapem in piele de sentimente patriotice nefondate…
Mai bine te abtineai, Domule Manac de la asa cugetari “adinci” pe tema zilei nationale. Stii, au murit multi oameni acum 90 de ani ca sa te numesti d-ta azi roman.
R: Da, fix ptr. ca mi-am ales eu sa fiu roman si sa impart sentimentele cu oameni care vorbesc/scriu mai repede decat gandesc. Nu ma impinge nicio datorie morala sa apreciez tara doar pentru ca a murit cineva pentru unire in (inca un) razboi pierdut. Desigur, apreciez daruirea lor, dar nu ma face sa sparg caramizi in piept despre ce bine e sa fii roman. Faptele, nu urletele si nestiinta, ar trebui sa primeze, astfel incat sa ne putem mandri cu realizari proprii, nu cu moartea si inventiile altora.
December 2nd, 2008 at 11:23 am
[...] Categorisit la no name — canadianu’ @ 1:23 am Dragos Manac are un articol care mi-a placut si cateva raspunsuri adresate unui rroman care probabil ca [...]
December 2nd, 2008 at 12:02 pm
R: Te inseli groaznic. Pana la urma nu noi am facut istoria, literatura si arta lumii, ci in mare parte Europa civilizata. Supraestimezi inteligenta romana, statistic suntem la fel de prosti/destepti ca ei. Practic s-ar putea sa fie surprize in favoarea lor.
Sa lasam trecutul, eu vorbesc despre prezent :)
Ce inseamna pt dumneata istoria si arta lumii? Nu ti se pare cam generic termenul?
Of, urasc semidoctii
R: Si eu, dar le raspund … Uite ca acum ma opresc ;-)
December 2nd, 2008 at 8:08 pm
“Nu tin la Romania..”..hmm, nici tu nu crezi ce zici. Cat ai lipsit cel mai mult din tara ? Pun pariu ca nu mai mult de o luna altfel n-ai mai vorbi asa.
December 2nd, 2008 at 8:42 pm
:)
December 2nd, 2008 at 11:50 pm
Uite, ti-am raspuns aici:
http://sase-sase.blogspot.com/2008/12/patriotism-sau-cinism.html
Scuze de link, dar la Blogspot nema trackback
R: Multumesc. Sa stii ca nu cred ca am o atitudine negativista, ci una cumpatata, diferita de cea generala.
December 3rd, 2008 at 4:33 pm
Citesc cu interes parerile cumpatate si ma bucur ca nu sunt singura care nu adera la atitudinile generale.
December 3rd, 2008 at 8:02 pm
Dragos, de data aceasta nu sunt de acord cu tine.
Iti citesc blog-ul de ceva vreme si de cele mai multe ori iti dau dreptate – ai un mod foarte placut de a expune, desi uneori, ca in cazul de fata, argumentele sunt aduse doar pentru a te convinge tu pe tine ca ai dreptate.
In primul rand e gresit sa generalizezi atat de usor. De cateva luni muncesc si traiesc cu oameni din toata lumea si am intalnit atat oameni ca tine, care spun ca natia lor se crede cea mai tare desi nu e, dar am intalnit si nationalisiti care spun ca totul e facut si inventat de ei – ambii din aceeasi tara.
Si in cazul romanilor e gresit sa spui ca nationalismul nostru e nefondat. Avem si noi realizarile noastre, fie ele mici sau mari, si e important sa le rememoram si sa le lasam mostenire. E important pentru ca toate adunate, definesc cultura noastra, ca popor.
In al doilea rand englezii sunt in stare sa faca muzeu si in jurul unui bec ars de la o toaleta, daca toaleta aia a fost folosita de cine stie ce vedeta. Si iti spun asta pentru ca am vazut astfel de muzee in Anglia, facute in jurul unui razboi de tesut, sau mai stiu eu ce. Americanii in timpul alegerilor s-au numit doar “great nation”. Francezii nu vorbesc engleza din mandrie. Italienii sunt urmasii romanilor si unora nu le ajungi la nas. Norvegienii sunt vikingii care au ajuns primii in America, si care aproape au cucerit Anglia. Nu spun ca toti ar fi la fel, dar destul de multi, pe care i-am intalnit sau auzit. Si la fel ca in cazul romanilor aud de tot felul de fapte marete doar din gura lor, de regi si razboinici ca Mihai Viteazul.
Si nu uita ca toate aceste mari natii, cu mari realizari, au avut de partea lor bunastarea pe care ti-o da exploatarea altor natii. De la egipteni, greci, romani, turci, englezi pana la americani, etc, toti au avut timp sa studieze si sa evolueze prin subjugarea altor popoare. Noi nu am ales, sau nu am putut, sa exploatam pe nimeni.
Si nu, romanii cu care ma intalnesc eu din partea diversilor parteneri de afaceri, raspanditi in toata lumea sunt romani muncitori, care nu trag tepe si care nu se bat cu pumnii in piept cat de valorosi sunt ei. Si sunt multi ca ei ramasi si in Romania, doar ca fiecare se zbate pentru painea lui, ca mine si ca tine, si putini au timp sau interes sa iasa in fata. Raman doar cei pe care ii vedem la televizor, artisti second-hand, fotbalisti, politicieni de ocazie, infractori pentru a putea generaliza toate calitatile lor in calitatile poporului roman.
Patriotismul e bun, tine o parte din oamenii valorosi in tara, care pot face alte realizari in numele romanilor. Lipsa patriotismului ne omoara ca popor. Noi nu am fost niciodata suficient de patrioti incat sa ne luptam ca realizarile romanilor sa fie realizari romanesti, ci le-am lasat pierdute in lume. Si iarasi lipsa de patriotism ne face sa stam linistiti in casa la televizor, sau in masina la radio cand cate un politician ne minte in fata si ne scuipa pe obraz cu hotiile facute. Tot asta ne face si sa dam cu noroi unii in altii si ne da acest complex generalizat de inferioritate.
Cum spunea si Scarlatescu, nu strica sa ne umflam putin in pene, daca la toate astea se adauga si ceva substanta in timp e bine – si se adauga, foarte incet, dar se adauga.
Nationalismul si diversitatea culturala sunt sarea si piperul lumii. Fara ele totul ar fi un terci fara gust.
December 4th, 2008 at 8:45 am
Marius, citeste cartea lui Dan Puric – “Cine suntem”.
Mesajul tau e foarte frumos si subscriu 100%.
O zi buna tuturor.
December 5th, 2008 at 10:09 am
Dragoş, “provenienţa austro-ungara”… în ce secol trăieşti?
R: Aparent 12, pentru ca lumea nu prinde glume simple. E o persoana de etnie maghiara, nascuta aici si care locuieste in Viena.
“Naţionalism”? – sper că nu, nu mai avem nevoie de izolare şi ură, xenofobie.
“Pentru mine Mihai Viteazul înseamnă Amza Pellea” … sigur, sigur Mănac nu a fost un preşedinte american? “Nelson”… dacă nu ar fi fost Napoleon, nu am fi auzit de Nelson.
Dacă nu ar fi fost dacii nu am fi avut Columna lui Traian.
“nu sunt identificat cu imaginea generică a romanilor”… ma bucur să citesc asta. -:)
“Am adunat demult toate ideile astea şi mi-a trecut naţionalismul.” – e mai bine pentru o Europa si pentru bisnisu’ tău.
“A inceput deja sărbatoarea.” – e sărbatoarea celor care şi-au dat viaţa pentru pământul pe care calci tu. Au lasat soţie, copii şi mame indurerate… sa o intrebam pe mama ta cum ar respecta ea ziua asta daca tu ai muri in vre-un razboi; sau pe sotia ta… pe copilul tau… ce zici?
R: Emotionanta prezentare. Ar fi trebuit sa te uiti la TV sa vezi cate avea in comun cu eroismul de care vorbesti tu. Altfel, deviem puternic, cred ca ar respecta ziua si daca as muri in Angola de 15 Martie.
Ce fac eu de 1 Decembrie? – “…that is not your business.”
December 7th, 2008 at 8:35 pm
Interesanta dezbaterea pe care ai deschis-o dar totusi este foarte greu ca in cateva randuri sa putem descrie / cuprinde toate aspectele ce caracterizeaza, pozitiv sau negativ, un popor.
Plecand de la premisa ca un roman adevarat isi apara (in mod obiectiv) tara consider in acelasi timp ca nu trebuie elogiat ceea ce de fapt trebuie criticat.
Iti inteleg pe deplin atitudinea ptr ca am simtit pe pielea mea ce insemana sa fi catalogat „roman” dar asta nu insemana ca mi-a provocat o repulsie fata de natia din care provin. Dimpotriva, acest lucru m-a pus pe ganduri sa inteleg cauzele dar mai ales solutiile la acesta situatie destul de penibila pe care o avem „castigata” in exterior.
Cu toata sinceritatea cred ca, cauzele pentru care suntem mai putin apreciati ca popor tin numai si numai de noi insine!
Putem invoca pe deplin manipularea comunista pe decursul a celor 50 de ani dar totusi nu este suficient. Nu cred si nici nu vreau sa accept ca aceasta perioada a reusit sa ne schimbe radical fondul comportamental care defineste un popor cu o existenta de peste 2500 de ani. Daca vom cadea in capcana scuzei bolsevice ne vom plafona si mai mult si cu siguranta nu vor ajunge nicaieri.
Sunt mandru de personalitatile care au luptat pentru identitatea noastra ca natie, sunt mandru ca in decursul atator primejdii si conjuncturi neprielnice inca existam ca neam (cu toate ca realistic vorbind am fost dintotdeauna un popor sarac), sunt mandru ca avem o spiritualitate care ne face sa putem spera si in momente care nu ar recomanda, totusi sunt trist ptr ca asteptam o schimbare numai de la Cineva de Sus sau de la „careva de la putere” cand de fapt schimbarea trebuie realizata buttom-up.
Criticam pe drept dar in acelasi exagerat de mult pe cei care aparent ne conduc cand de fapt nivelul de civilizatie isi are in primul rand sursa din sanul familiei iar de multe ori chiar din cei 7 ani de acasa.
Ei bine, tocmai aici vad eu problema: vom ajunge sa fim respectati ca popor atunci cand vom sti sa punem in evidenta calitatile ce ne caracterizeaza ca romani, starpind exprimarile mai putin civilizate din partea unor co-nationali de-ai nostri iar scara valorilor din societatea zilelor noastre isi va regasi imperativ adevaratele coordonate.
Imi este total indiferent ca X sau Z nu-l cunoaste pe Mihai Viteazu’, poate e o problema de cultura a respectivului, pana la urma renumele unui popor nu poate fi etichetat numai de trecut. Trecutul e trecut iar viitorul este prezentul!
Sunt absolut sigur ca din moment ce fiecare va excela la nivel individual personal vom fi apreciati si ca natie, ni se vor recunoaste atat istoria cat si potentialul nostru.
Asa ca eu zic hai sa ne bucuram ca suntem romani, sa ne bucuram de traditia noastra minunata si sa luptam (nu numai sa speram) pentru a putea schimba in bine nivelul fiecaruia dintre noi, plecand de la taximetristul din Bucuresti sau crasmarul din provincie pana la cei ce aparent ne reprezinta pe scena politica.
Pare o utopie dar ma indoiesc ca solutia sta in alta parte.
La multi ani romani! Restul, cum zice reclama, e Cancan :)
December 8th, 2008 at 4:54 am
Vad ca tot dai exemple cu ce se intampla la TV… pe tine chiar te reprezinta ?
Sa zicem ca ai intrat la doctorat la o universitate in Zurich si te duci sa cauti sa inchiriezi un apartament. Te duci la interviuri la mai multe familii care au dat anunturi. Dupa fiecare dintre ele primesti raspuns negativ. In timp afli ca elvetienii au prioritate (sunt preferati) pana si la stat in chirie (cam 80% stau in chirie la ei… ).
Sa zicem ca esti o firma de software din Romania si participi la licitatii la institutii de stat si companii private in Elvetia. In timp afli ca, surpriza, punctaj cu pondere mare de departajare are criteriul sa fi firma elvetiana.
Dupa parerea ta, ‘obisnuintele’ astea ale lor, cum se numesc ?
R: Patriotism local, cum ziceam si mai sus ;-)
Inca o intrebare daca se poate, cam ce procent din inventiile de aici crezi ca sunt reale ? http://megalit.ro/libria/2008/02/03/inventii-mai-mult-sau-mai-putin-cunoscute/index.html
5-10% Nu cred in teoria furtului, cea a romanilor nerecunoscuti si nici in descoperiri nesemnificative. Cauta pe Wikipedia si in alte enciclopedii fiecare “descoperire” de acolo si o sa vezi ca e bine daca 5% sunt confirmate.
December 9th, 2008 at 9:19 pm
@Mircea: defineste, te rog, ce inseamna un “roman adevarat” ?
December 9th, 2008 at 11:35 pm
Mai da cate coincidente… cum au toti astia mai rasariti ‘patriotism local’… si elvetienii, si nemtii, si francezii… pana si Bush zicea americanilor, la cateva zile dupa WTC, sa cumpere mai ales produse facute in SUA…
R: Pentru ca manipularea si prostia sunt universale.
Teoria furtului ? Ai dreptate, o aberatie: nu se fura nici conturi, nici masini, nici drepturi de autor, nici patente de inventie … astea se intampla doar pe Marte, pe Terra n-a auzit nimeni de asa ceva…
R: Reformulez: nu cred in teorii paranoice. Vezi ca pui multe puncte in comentarii, la fel ca un alt domn anonim care ma injura repetat pe hotnews :)
December 10th, 2008 at 12:11 am
@ Daniel, inainte de a constata ca ai pus o buna intrebare as remarca ca ai facut o excelenta observatie :)
Glumind ti-as raspunde ca un roman adevarat ar trebui sa provina dintr-un arbore genealogic pur romanesc.
Ca sa definesc autenticul sens al cuvantului „adevarat” ti-as da ca reper o personalitate de excelenta din istoria noastra, care s-a remarcat nu numai prin virtutiile ce au caraterizat majoritatea bravilor nostri conducatori (dragostea de neam si vitejie) ci a excelat atat pe plan familiar, spiritual sau cultural (vezi curentul arhitectonic care inca ii poarte numele) – CONSTANTIN BRANCOVEANU ! (ti-as recomanda, daca se cuvine, sa-i citesti viata in detaliu si nu doar pe cea creionata la un pahar de spritz de tovarasii nostri bolsevici).
Totusi, imi dau seama si este total justificat, ca stacheta s-ar situa la inaltimi stratosferice pentru conditia reala a zilelor noastre: nu cred ca cineva astazi ti-ar cere sa pui capul pe buturuga in schimbul credintei si dragostei tale ptr neam!
Pentru aceasta as defini un roman adevarat (ptr ceasurile noastre) o persoana care oricand si indiferent de conjunctura ar incerca sa-si apere originile sale, fara sa cada in fanatism sau intr-un nationalism exacerbat, sa nu reuseasca niciodata sa se integreze pe deplin in alta societate sau alta cultura, sa-si aprecieze traditia si obiceiurile in care a crescut DAR in acelasi timp criticand si avand dreptul sa se simta penibil de comportamentul unora dintre co-nationali sau chiar de situatia ce caracterizeaza cotidianul societatii noastre romanesti.
Un roman adevarat, indiferent de conjunctura neprielnica prin care trece tara sa, nu va inceta niciodata sa spere ca este doar o perioada de pasaj, chiar daca cu riscul de a ramane le nivelul de speranta, pentru ca el este constient de faptul ca nimic si nimeni nu-l va putea satisface (permite-mi expesia destul de larga) din punct de vedere „imaterial”.
Vezi tu Daniel, din punctul meu de vedere daca nu ar avea considerentele de mai sus as zice ca la prima oportunitate ivita si-ar schimba cetatenia si pasaportul in secunda 2…deci nu ar mai fi…adevarat ! :)
PS: tin sa precizez ca nu sunt de criticat cei care se incadreaza in ultimul paragraf, ci poate chiar felicitat ! iar aici nu sunt ipocrit. Consider ca fiecare are dreptul sa-si aleaga ceea ce i se potriveste cel mai bine, fie aceasta nationalitatea lui !
December 10th, 2008 at 5:18 am
R: Reformulez: nu cred in teorii paranoice. Vezi ca pui multe puncte in comentarii, la fel ca un alt domn anonim care ma injura repetat pe hotnews :)
Mai cauta-l, eu nu injur nici in gand :)
December 10th, 2008 at 6:26 pm
@ Mircea:
“Glumind ti-as raspunde ca un roman adevarat ar trebui sa provina dintr-un arbore genealogic pur romanesc.”
Ah, m-am linistit, eu am scutire ;-)