Dragoş Mănac

Create like a God. Command like a king. Work like a slave!

Am fost la mare … si am supravietuit!

August 18th, 2008 by dragosh

“If you want good service, serve yourself”

Pentru ca trecea vara si nu avusesem nicio vacanta, am decis sa merg intr-o minivacanta de 4 zile (Joi-Duminica) pe litoralul romanesc, pe care nu-l mai vizitasem in scopuri turistice de vreo 3-4 ani. A urmat o experienta cel putin interesanta, pe care incerc sa o prezint in acest post.

Circulatia. Probabil primul, cel mai rapid si sigur lucru care te poate omori in drum spre litoral, e circulatia. Autostrada Soarelui, desi teoretic noua, e un drum de proasta calitate. M-as multumi cu acest tip de calitate, insa nefiind terminata, exista o portiune buna de drum European (un fel de drum comunal mai lat) pe care am parcurs-o in ritm de melc, cu camioane, carute, dube, asi ai volanului, Dacii 1310, politie, resturi din masini facute praf in depasiri samd. Am ajuns in 4 ore la Eforie Nord (~250km), mergand pe toate tipurile de teren. Mi se pare fascinant modul in care sunt semnalizate strazile in Constanta. Ai nenumarate sanse de a-ti rupe masina in gropi, de a ajunge oriunde nu vrei, de a fi blocat intr-o parcare. In fine … din nou politie, amenzi, roti blocate. Din pacate indicatoarele de Bucuresti te scot spre Solbozia (nu A2), ajungi (sau nu) unde vrei daca le urmaresti. Peste toate astea sunt domnii cu masini sport (de la BMW de 20 de ani la Porsche 911) care croseteaza benzile, pline ochi. In fine, slava Domnului ca nu am zburat de pe soseaua nemarcata, ca nu mi s-au rupt rotile la masina, ca nu m-a lovit niciun camion (desi unul s-a straduit un pic). Cred sincer ca drumurile si modul in care se circula in Romania reprezinta cea mai mare amenintare la nivelul sigurantei nationale.

Cazarea. Din fericire am fost cazati intr-o pensiune foarte draguta. Am vazut in schimb niste camere de hotel de groaza. In general hotelurile, scarile si drumurile din statiuni par proiectate parca pentru a fi transformate in labirint al groazei. Esti norocos daca poti sta pe WC, daca daca nu-ti rupi gatul calcand pe scarile rupte si neregulate, de marimi aleatoare. etc. Poate sunt eu impiedicat, dar am avut mereu senzatia ca o sa-mi imprastii creierii pe piatra cubica, daca reusesc sa nu fiu lovit de titicar, biciclisti, duri, printese samd. Am scapat, insa unii nu au fost la fel de norocosi, fiind calcati de un BMW X5 pe plaja.

Locurile. Pus pe vizita, am cautat Acvariul din Constanta la puncte turistice pe GPS. Nu apare. Nici Cazinoul nu apare. Noroc cu prietenii ca am reusit sa gasesc un restaurant pescaresc (On Plonge, mancare si locatie geniala, servire execrabila). Acvariul e foarte interesant. Pentru 14 lei poti sa vezi cum se pun 30 de pesti in 40 de litri de apa sau cum poti baga la fix un peste care sa stea pe diagonala intr-un acvariu mic si murdar. Spre binele lor, sper sa fie ucisi rapid de vreo boala, altfel o sa mai fie chinuiti ani buni. Am mai vazut cum arata Cazinoul parasit, faleza neamenajata, cladiri in paragina. Totul arata rupt din Planeta Maimutelor. M-a impresionat Satul de Vacanta din Mamaia – arata a o combinatie de balci, festival etnic, maneloteca si piata Obor, totul ingropat in gunoi animal, vegetal si industrial.

Serviciile. A trecut ceva vreme de cand am zis de 40 de ori multumesc unui om fara sa-mi raspunda. Cam asta era prototipul chelnerului de la mare. Mese infecte, servire infecta, locatii infecte, mancare infecta. Am cautat cu greu cateva locuri mai spalate in care sa putem manca, cu succes limitat. Terasele de fite aveau avantajul curateniei, dar ritmurile minimal m-au terminat psihic. Oricum, toti cei din industria serviciilor sufera de o boala ceva, pentru ca sunt pe cat de tristi pe atat de sictiriti. Ar trebui sa fie fericiti la cat castiga le negru, fiindca nu am vazut vreun local in care sa platesti cu cardul sau sa primesti bon fiscal. Intamplarea a facut ca nici ATM-urile sa nu functioneze (0 din 5) si nici benzinariile sa nu accepte mereu plata cu cardul.

Rezultatul. In mod incredibil, statiunile erau pline, musteau de clienti. Toate locatiile de care vorbeam erau pline. Toate drumurile erau pline. Toata plaja era plina. Toate camerele erau pline. Toate locurile de parcare erau pline. Totul era ocupat… Mi se pare absolut fascinant ca exista atat de multa lume care devoreaza locurile si serviciile mizerabile de pe litoral.

De ce? Incerc sa-mi explic de ce stau lucrurile asa. Clientii cred ca vin din obisnuinta. Toata lumea vrea la mare. Toti am ajuns sa castigam suficient de bine incat sa ne permitem un scurt concediu. Toti avem masini. Bulgaria, Turcia, Grecia, Spania, Italia, Egipt … sunt prea departe. E mai ieftin si mai comod sa vii la Costinesti sau Mamaia. Cred ca e vorba doar de comoditate si obisnuinta, combinate cu un nivel de trai mai crescut.  Pe mine experianta asta m-a determinat sa fiu mai bucuros cand le dau banii stainilor, ca-i merita!

Afacerea. Desi ca turist traiesti o experienta dezolanta, pentru antreprenori litoralul este o ocazie extraordinara. E foarte mult loc de servicii de mai bune, de hoteluri mai bune, de restaurante mai bune, de diverstisment mai bun. Ma mir de nivelul extrem de scazut de acum. Singura explicatie logica ar fi faptul ca sezonul are doar 2 luni in Romania, motiv pentru care investitiile serioase sunt riscante. Poate e si faptul ca inca merge sa iei bani buni pe servicii proaste – si atunci nu are sens sa cresti, cata vreme "merge si asa". Singurul lucru bun vazut zilele astea a fost oportunitatea. Se poate creste mult si se poate castiga mult oferind calitate.

Tragand linie – te  bucuri de timpul liber, de prieteni si de apa plina de alge, pungi si tampoane. Aduni bunele si scazi relele, iar rezultatul e negativ. Cel putin mie imi este foarte clar acum ca trebuie sa-mi caut o locatie decenta pentru a ma relaxa. Vreau un loc unde sa fiu salutat, sa mi se zambeasca si sa ma bucur ca dau bacsis. Toate astea cu un nivel minim de confort si curatenie. E clar ca nu poate fi vorba de Romania. Totusi, daca as vrea sa dezvolt o afacere in turism, cred ca Romania ar fi un loc excelent, pentru ca exista o cerere extraordinara si o oferta ordinara. Pacat ca am cheltuit o gramada de bani, nervi si timp ca sa aflu asta si sa fiu mai obosit dupa vacanta decat inaintea ei.

Posted in Afaceri, Hotnews, Oameni si locuri, Personal, Recomandari

79 Responses

  1. mirceac

    Pai mai draga, ia-ti una din carute si da pe la mine, singura masina cu numar de .ro in regiune si o sa ai ocazia sa merci prin padure si pe malul Rinului vreo 10km fara sa vezi macar un PET :)
    De bere nu mai vorbesc, va fi surpriza emisiunii, google Rothaus :)
    Tre’ sa fii extrem de patriot sa le dai banii astora no matter what.

    Ciuss ( cum zice un amic partial integrat ;)

  2. Bogdan Iordache

    Uite doua recomandari pentru restaurante: Insula din Neptun si Ciresica din Jupiter. Sunt excelente, preturile nu foarte mari, pestele proaspat.

  3. florin

    Incearca Green Village din Sf. Gheorghe. (http://www.deltasfantugheorghe.ro/greenvillage_ro) M-am intors de acolo (am fost la fest de film Anonimul) si te asigur ca au un camping cu casute cum nu gasesti in ro. (cred ca veceurile sint mai confortabile si mai curate decit in multe hoteluri cu pretentii de 3 stele). Partea de vile e clasificata 4 stele si le merita. Plaja la 15 minute si e atit de lunga ca daca ai chef sa fii singur gasesti la orice ora o fisie de zeci de metri numai a ta. Mincare buna, chiar si in camping, etc, etc. La vile trebuie sa faci rezervare cu luni inainte, in vara e totul full.

  4. Alex

    Dupa o vacanta la mamaia, si eu am decis ca este ultima oara cand imi petrec vacanta pe litoralul romanesc. Pe o plaja selecta a unui hotel de 5 stele abia dat in folosinta am putut numara 41 de mucuri de tigara pe un metru patrat de nisip. Asta intr-o zona in care sezlongul costa 50 de lei pe zi. Angajatii care luau banii au explicat ca nu este treaba lor sa curete plaja, sa spuna clientilor ca nu au voie sa fumeze sau sa arunce mucurile de tigari in nisip si in nici un caz sa anunte politia. Politie care, spre deosebire de anii anteriori, a fost inlocuita cu vechii negustori “bronzati genetic” cu oferta standard de produse. Intrarea in mamaia continua sa fie taxata cu 3 ron, care, daca e sa ne luam dupa panoul pe care mazariche il pusese anii trecuti langa fantanile de la bazar, sunt folositi pentru … patrulele de pe plaja si curatenie.

    Parcul de distractii pentru copii are aceeasi oferta ca in ultimii 5 ani. Doar preturile sunt mult modificate. As aminti trenuletul electric unde pentru 5 lei nu mai primesti 3 minute ci 3 ture, precum si caracatita pentru copii unde doar daca ai noroc timpul unei ture trece de 2 minute ( desi platesti 3 ), pentru ca “nu functioneaza ceasul”.

    Ce mi se pare oripilant este ca, in ciuda a foarte multe reclamatii, la intrarea in parcul in care 80% din jocuri se adreseaza exclusiv COPIILOR troneaza aceeasi “casa a groazei” pe frontispiciul careia un monstru roteste un corp de femeie decapitata pusa la protap. Imagine pentru stimularea imaginatiei celor mici.

  5. Cristi Roman

    Ma bucur pentru concluzie, m-am speriat la inceput, am crezut ca ti-a placut.
    Eu, dupa 5 luni in Irlanda, tot n-am reusit sa gasesc un chelner fara zimbet sau care sa nu fie amabil.
    Intr-un oras de 3 ori mai mic decit Bucuresti, intr-o tara de 4 ori mai mica decit Romania, turismul irlandez produce al naibii de multi bani.
    Sincer iti spun, o Romanie super dezvoltata turistic (avem mare, munte) ar face ca romanul mediu sa aiba 1800-2000 de euro/lunar in medie. Fara discutii!
    Dar citi inteleg acest lucru? Noi inca preferam smecheria, caterinca, bataia de joc, falsele modele, falsele valori personale, etc.
    Eu inca astept Muzeul Ceausescu sau Muzeul Securitatii in Bucuresti (dar facut de oameni cu cap, nu de unii care ar pune doar niste tablouri pe pereti, ca sintem in 2008), ca sa dau doar unul dintre cele minimum 100 de proiecte care ar dezvolta turistic (doar) Bucurestiul.
    Dar stiu ca mai am de asteptat. Si nu e doar statul de vina, evident.

  6. luc

    iti recomand cu caldura croatia sau muntenegru daca nu te omori dupa turismul de masa.
    eu am fost anul asta prima oara la croati(in muntenegru acum 8 ani cind nu erau turisti defel, acum probabil e mai aglomerat) si am trait exact opusul a ceea ce povestesti tu. totul e sa faci efortul sa traversezi tara si sa ajungi la oradea/vama bors, iar de la debrecen la rijeka e autostrada pe care o parcurgi in 6/7 ore. pentru cei din transilvanie e mai aproape adriatica, nici eu nu inteleg de se buluceste lumea la marea neagra…

  7. Daniel ION

    Albena este la 275 de km de Bucuresti, prin Calarasi – Silistra – Dobrich ;)
    Acolo gasesti ce nu ai gasit in RO: decenta.

    Pentru turism adevarat sunt alte plaiuri, mai indepartate, dar BG reprezinta alternativa la RO, pana cand cererea extraordinara se va mai tempera.

  8. Lucian

    De ani buni litoralul romanesc e un paradox economic. Un produs (serviciu) prost – cerere mare. Cred ca e material de teza de doctorat in microeconomie, hai macar licenta. Solutia am gasit-o intr-o concesie. Am spus ca nu o sa merg in veci la bulgari am ajuns sa fac exact asta. Ajung in 3 ore pe un drum liber, vizitez palatul reginei Maria, sunt servit bine si stau pe o plaja curata (blue flag).

    As prefera sa dau bani romanilor, dar nici idiot nu sunt sa nu vad ce am in fata.

  9. cristi

    De bun simt, usor si placut de citit si mai cu seama adevarat. Bravos!

  10. sin

    daca mai ajungi la mare, la intrarea in neptun faci un stanga mic spre hanul pescarilor. mancarea e super buna, servirea e ok. singura problema e sa gasesti loc liber. noi am gasit loc o singura data intr-o seara din vreo ~ 4 incercari or so din motiv ca nu stiam numarul sa facem rezervare.

  11. kraft

    Opinie asemanatoare, in general!
    Ce vreau sa subliniez si eu este intradevar problema traficului in Romania! Soselele inguste, numarul mare de masini, modul unora de a sofa! Riscul de accident a crescut intr-un mod alarmant!
    Oricat ai limita viteza, numarul mare de masini si soselele/strazile inguste neincapatoare vor duce la accidente. Numarul masinilor creste in continuare!
    In realitate viteza de deplasare extraurban sare usor de 100 km\h.
    Soselele din Ro traverseaza un numar mare de comune! De curiozitate, fa un calcul cat timp ti-ar lua sa parcurgi distanta Bucuresti-Brasov respectand toate indicatoarele de pe traseu. O distanta de ~160 km ar fi strabatuta in cateva ore bune. Cand este vorba de agrement mai merge insa cand este vorba de marfa, afaceri devine o reala problema. Cred ca nu viteza este principala cauza a accidentelor ci numarul redus al soselelor si latimea acestora. De aici si traficul enervant, ingramadirea a 100 de masini pe o suprafata mica, disproportionata.
    In legatura cu celelalte aspecte ai dreptate! Constanta si statiunile de pe litoral arata ca acum 20 de ani! Preturi mari raportate la servicii!
    Ce mi-a mai atras atentia in mod deosebit a fost numarul de cefe groase de pe plaja! Am fost in statiuni italiene insa fenomenul asta nu l-am intalnit acolo! Multi, nefiresc de multi voinici! Nu-mi dau seama daca erau interlopi sau politisti! Comportament ciobanesc, ghiuluri, vorbit tare, plescait …!
    Habar n-am! Probabil ca am devenit un popor de burtosi-muntosi si eu nu sunt la curent!
    Ai uitat de baietii cu skijet-urile! Nu se uita usor arta de care dau dovada unii “piloti” atunci cand fac slalom printre capetele unor turisti. Cu cat talent ocolesc ei un copil la numai un metru-doi distanta!
    Ma opresc cu toate ca ar mai fi multe de spus despre litoralul nostru.

  12. Alexandru Sinov

    Proverbul ala cu “Nu e prost cine cere, e prost cine da” este atat de valabil! Si eu ma mai minunez de tembelismul si troglodismul “protipendadei” din Bucuresti/Romania. Dar putine lucruri nu sunt “cool” cand vii de la coada vacii.

  13. Mircea Scarlatescu

    “Bulgaria, Turcia, Grecia, Spania, Italia, Egipt … sunt prea departe. E mai ieftin si mai comod sa vii la Costinesti sau Mamaia”

    Nu prea mai e asa. Cunosc oameni cu putere financiara destul de mare si care nu merg in strainatate doar pentru ca asa stiu ei… desi dau bani mai multi decat dau eu cand plec in Grecia sau Spania…
    Cat despre drumuri, daca stii pe unde sa mergi ajungi pana aproape de Grecia cu masina decat sa ajungi din Bucuresti la Costinesti daca mai ai si putin ghinion…

    In rest… cam ai dreptate

  14. RAT

    cam asa e pe la mare la noi :) de mirat ma mir si eu mereu ca totusi e plin de lume…

  15. mihai

    ai dreptate in anumite privinte( dreptate redata de realitatea cruda) si gresesti oarecum in anumite locuri. da-mi, te rog, voie sa argumentez. in primul rand, vreau sa mentionez ca nu raspund pe bloguri si alte surse proprii de exprimare a opiniei de pe internet. dar mi-a placut mesajul tau si simt ca trebuie sa raspund, poate si datorita faptului ca lucrez in domeniul hotelier. pentru inceput, vreau sa-ti spun ca exista hotelieri care chiar au investit si de unde turistii chiar pleaca multumiti. nu dezvolt, pentru ca nu vreau sa fac reclama. restaurantele de pe litoral sunt cum sunt, datorita faptului ca, in marea lor majoritate, au aceiasi patroni, cu mentalitate comunista, care nu stiu ce inseamna serviciu, care nu cunosc notiunea de focus pe client(pentru ca din cauza clientului traiesti si supravietuiesti in domeniul serviciilor), situatie care nu o sa se schimbe mult timp de acum incolo datorita simplului fapt ca mare parte din hoteluri si carciumi sunt afaceri de familie, unde nu exista C.A.(ce haios suna asta in Romania), unde strategia de vanzari, de marketing sau notiuni care tin de calitatea serviciilor sunt niste fantasmagorii. Asta pentru ca inca se merge pe sistemul ca opinia patronului este intotdeauna corecta, chiar daca el este mult prea in urma cu tot ceea ce inseamna calitatea prestatiilor, investitii s.a.m.d. Ma simt nevoit sa te contrazic in ceea ce priveste soselele din Constanta si sa-ti spun ca, contrar opiniei tale, sunt totusi niste sosele bune, dat fiind traficul pe perioada verii si faptul ca nu au fost asfaltate anul asta( aici nu se practica asfaltarea bilunara sau semestriala). Sunt de acord in ceea ce priveste capacitatea soselelor de a permite un trafic cel putin rezonabil in perioada de vara… e rau de tot. O alta problema pe care vreau s-o sesizez in ceea ce priveste calitatea serviciilor de pe litoral este ca, in marea lor majoritate, patronii sunt trecuti de 45-50 de ani. Asta este un alt motiv pentru care serviciile sunt asa de proaste, pentru ca patronii sunt obisnuiti cu turismul sindical, cand veneau neamurile proaste si nu-i interesa ce mancau sau beau, atata vreme cat era mult si farfuria era plina ochi. In incheiere, mi-ar face placere sa te invit la hotelul a carui administrarea este in grija mea, poate iti faci o alta imagine. Dar, repet, nu vreau sa fac reclama. Multumesc.

  16. claudiu

    Eu am fost in iunie, cand preturile erau decende. A fost o vacanta simpla si odihnitoare. Per total, OK.

  17. Christiansen

    Imi pare rau de experienta ta … eu de trei ani aleg Grecia pentru mare … Si tine cont de faptul ca nu am mers decat o data pe litoralul Marii Negre … in 1985, cand aveam 7 ani :smile: Nu ma atrage ideea …
    Cat despre deschiderea unei afaceri in turismul mioritic … Mai bine nu … Te va sabota infrastructura …

  18. neagrigore

    am fost si eu saptamanile trecute la mare iar impresiile mele sunt cam aceleasi. Ma bucur ca nu m-am mai riscat cu acvariul, pentru ca in 2002, cand am intrat ultima data, era la fel. Imi pare enorm de rau pentru zona cazinoului, mai ales ca am copilarit in Piata Ovidiu. La capitoul utile, pentru cine nu vrea sa manance o portie de fructe de mare langa tomberoanele de la onplonge, care arata mai degraba a cantina, decat a restaurant, incercati in partea opusa din portulet, langa hotelul ala monstruos, terasa la patrunjel, mancarea este foarte buna, servirea ok si ai parte de vedere asupra intregului portulet. Poate daca fac marina acolo, se mai schimba lucrurile.

    R: Precizare: la On Plonge am fost la etaj, unde e cea mai bine decat jos la terasa. Oricum, pare parasita zona.

  19. Emil CHERICHEŞ

    Este de-a dreptul oribil ce se întâmplă în România. Am fost in week-end la Festivalul Redescoperă Valea Mureşului. Am stat 2 nopti în cort. Pe lângă concertele în aer liber care au fost organizate mai erau si grupuri grupuleţe de … ia ghici… manelişti. Se întreceau care să dea maneaua mai tare. Parcă făceau cu schimbul, nu te lăsau nicicum să dormi măcar cele câteva ore pe noapte care mai rămâneau. Pun pariu că aşa e şi pe litoral. Atâta timp cât vor exista acei manelişti împuţiti care să nu te lase să te relaxezi Românica noastră va fi în budă. Ei sunt aceia pe care nu-i interesează calitatea serviciilor pentru că oricum ei se iau în gură cu cei care oferă serviciile şi oricum dau banu’ (care nu-mi dau seama de unde-l au că oricum nu prea se munceşte cinstit la noi).
    Cum să nu fii scârbit?!?!

  20. Ovidiu

    Ai foarte mare dreptate. Am fost si eu anul asta la mare, am trecut si prin Constanta, iar imaginea cu care am ramas este exact cea ilustrata de tine.
    P.S. Daca te plangi de drumul de la Bucuresti la Eforie, sa vezi ce inseamna sa ajungi din Cluj…

  21. Sebastian

    Mai bine mergeai în Deltă.

  22. Catalin

    “locatie geniala” = chirie geniala ?

  23. Mircea

    Anul acesta am avut doua drumuri pana la litoralul Romanesc (doua zile fiecare): nunta unui prieten si un preambul al vacantei din Bulgaria. Din pacate am ramas cu aceeasi impresie la fel ca in descrierea ta. Mi-am jurat ca nu o sa mai calc pe litoralul romanesc. Incredibil cata nesimtire, neghiobie si prost gust.
    Poate ai observat si tu fantana arteziana de la iesirea din satul de vacanta inspre plaja. Nu mai era apa acolo era un tot un namol. De ce? Pentru ca toti tampitii se gandesc sa se spele de nisip in acea fantana. Apa marii e o sursa excelenta de infectie, o amica dupa doua zile de mare a stat sapte in spital. Unde sunt dom’le autoritatile? Sau ce actiuni intreprind, pentru ca totusi ii vezi din cand in cand printre oameni.
    Nici Bulgaria nu m-a impresionat extraordinar, dar intradevar coctailul comandat avea gustul care trebuie si era servit cu zambetul pe buze. Oricum e mult peste litoralul Romanesc, iar pentru un drum de maxim 2 ore in plus merita cu desavarsire.

  24. buciu

    2 “iepurasi” la mare – Neptun Mai 2008

    te mira asa ceva … nu s-a schimbat nimik in romania 2008.

    - la hotel … am avut noroc ca am varsat uleiul de masaj ;) din greseala in pat si asa mirosea frumos in camera

    - la dus am pus toate prosoapele lor pe jos ca ne era greu sa punem picioarele acolo (era o eticheta ca in vest unde scria ca acest loc a fost dezinfectat) :)) …. mai bine se gandeau la copacii taiati pt a imprima acea hartie …

    - lumina in baie nu era dar parca a fost mai bine deoarece am transformat camera intr-un loc romantic cu lumanari peste tot …. si asa mirosea ff frumos

    - factura nu mi-a dat deoarece contabila nu era acolo (folosesc calculatoarele degeaba)

    - de mancat nu am mancat decat salate si fructe … ca mi-era greu sa mananc mancarea lor

    - era sa-mi rup gatul ;) intr-un bar deoarece au pus FAIANTA pe jos (nu gresie) si incepuse ploaia si aluneca precum la patinuar

    - pe autostrada nu e nici o statie de benzina si a trebuit sa mergem printr-un camp la o statie care era undeva spre bucuresti (ne-am intors cativa km) … am plecat cu capul in norisori si am uitat sa pun benzina .. se mai intampla ;)

    - in constanta la un moment dat s-a oprit circulatia intr-o zona deoarece era un concert dar zecile de politistii care erau acolo nu-ti aratau pe unde sa iesi … numai sensuri unice si ne-am invartit ceva pana am iesit

    - ai dreptate …. ciudat …. cu toate astea era multa multa lume dornica de mare

    - si mai ciudat … a plouat 2-3 zile atunci de 1mai si in ultima zi pe 4 mai (duminica) era ff frumos, soare si ff placut dar toate rest si barurile inchideau deoarece era sfarsit de “sezon” … ciudat in alte tari toate rest si barurile profita de vremea frumoasa sa atraga clientii …. noi abia am gasit un loc unde sa bem un ceai si sa mancam ceva pt micul dejun (clatite pe care aveam impresia ca s-au dus undeva departe, departe sa caute faina si laptele … a durat mult mult)

    Iubirea dintre noi ne-a facut sa ne inchidem in “bula” noastra si sa nu ne intereseze toate ciudateniile astea. Noi vroiam sa vedem doar marea si sa ne plimbam putin pe plaja …. si am reusit sa gasim un loc mai salbatic prin cap aurora … ff frumos deoarece “civilizatia” nu patrunsese

    oricum e ultima oara cand ne vom duce acolo pt turism. Mari sunt multe si hoteluri e plin in toata lumea asta pt preturi mult mai mici si servicii in care sa te simti cu adevarat “client-rege”
    Marea Neagra … e bine numele … neagra … se potriveste ff bine

  25. Cosmin

    Ultima data cand am vizitat litoralul romanesc a fost in vara lui 2006, la Olimp. Nu a fost o experienta execrabila, insa anul urmator am vizitat o statiune din zona Halkidiki, Grecia. Acela a fost momentul “rupturii”, cand am decis ca nu voi mai vizita niciodata litoralul romanesc (si probabil nici alte zone turistice din tara). Sunt sceptic ca atat cat voi trai voi mai prinde conditiile “de afara” in Romania.
    La fel ca multi altii, nu pot intelege de ce lumea se inghesuieste in continuare pe litoralul nostru, in conditiile in care zilnic poti citi ceva nou despre calitatea acestuia (incluzand drumul pana acolo), despre cum este mai ieftin si mai frumos in alte tari.
    Oh well, life goes on, long live foreign tourism.

  26. claudiu

    Experienta ta este si a mea. Intamplator am citit pe Hotnews post-ul tau. Si mi-am zis ca poate nu sunt singurul care traiesc un deja vu. Pentru mine este un final previzibil.Am renuntat definitiv la Litoral… http://claudiu-lucaci.blogspot.com/2008/07/bye-bye-litoral.html

  27. moshu

    Pacat. De 25 de ani de cand am plecat din Romania, nu aud si nu vad altceva decat impresii negative despre turism / servicii la Marea Neagra… Din punct de vedere statistic mai am de trait ca. 40 de ani; sa vedem, poate totusi traiesc sa vad o schimbare in bine.

  28. Mihai

    Eu am renuntat de acum 10 ani la litoralul romanesc. Este penibil! Felicitari pentru articol, foarte bine scris!

  29. ttye

    Un articol execrabil sa ajunga pe hotnews.ro
    Cred ca e scris de vreunu care a venit din strainatate sa isi faca ieftin un concediu in romania.

    Merg de ani de zile in fiecare an si e acceptabil.
    Grav ca internetul suporta orice

    R: Sa stii ca e grav …

  30. Justin

    trebuiee sa fiu de acord cu tine. merita sa dai banii in alta tara pentru ca se merita. nu mai merg pe litoralul marii negre de cand am fost prima oara in grecia acum cativa ani si nici nu voi mai merge pentru ca NU se merita si daca te plangi la ‘manager’ da din umeri’ si zice ca daca nu-ti convine sa peleci dr***lui de-acolo :)) barcelona, atena, portugalia

  31. Adi

    Acum 2 ani a fost ultima data cand am ajuns pe litoralul romanesc, in Mamaia, intorcandu-ne de acolo cu asta mic bolnav rupt, o indigestie criminala, din aia cu deshidratare & sh1t. Oribil, m-am lecuit de ospitalitatea romaneasca cu pipi, caca si alte alea in apa marii.

  32. tsunami

    anul trecut am fost pe litoral 6 zile. in mamaia.

    calatoria a fost okay. nu mi s-a parut ca e trafic excesiv. am fost pe a2, apoi calarasi, am trecut cu bacul. peisaje super!

    serviciile mi s-au parut bunicele fata de ceea ce ma asteptam. nu cred ca situatia se va imbunatati curand. cei care spun ca ar trebui o teza de doctorat pentru situatia de la noi de pe litoral, ar trebuis a puna mana pe o carte de economie, revista etc.
    e simplu. e vorba de doar de cerere si oferta. e vorba ca in alte tari trebuie sa treci o granita, e vorba ca nu poti cumpara o paine daca nu stii cum se numeste, e vorba de un medicament, de o tuica, e vorba de comoditate nu de prostie, cum sunteti tentati sa intelegeti din textul articolului. iar atata vreme cat cererea depaseste oferta, asa va fi. asa e oriunde in lumea asta.
    anul trecut am venit in concediu din canada.
    anul asta stau in koblenz.
    cred ca as putea sa scriu si eu multe despre serviciile din germania, despre mizeria pe care o fac tinerii (diferenta fata de romania este ca aici se face curat).

    o sa merg si-n turcia, si-n bulgaria, dar mi-a placut si-n mamaia.

    articolul este scris in stil extremist. din pacate nu foarte departe de adevar, dar vadit rau intentionat

    pentru ttye:
    eu am venit din strainatate anul trecut si am fost foarte multumit.
    daca insa plec intr-un loc cu scopul de a scoate in evidenta murdaria, pot merge si-n aruba (unde am si fost de altfel)
    dar unii dintre noi sunt fericiti sa arunce cu noroi.
    get a life guys!

  33. bucatar

    astept cu nerabdare si alte povestiri despre locurile pe care le vei vizita.

  34. Cristian

    @ttye “Merg de ani de zile in fiecare an si e acceptabil” Probabil ca nu ai termen de comparatie. Probabil ca nu stii cum arata litoralul romanesc pana in ’89 cand intradevar raportul calitate /pret era bun.
    Domnu’ Dragosh, ai avut o pornire masochista cand ai hotarat excursia ? :)

    R: Nu, din comoditate … :) dar m-a determinat sa imi fac timp de o excursie in Turcia.

  35. Mihai D

    Tocmai ce am fost aproape de Burgas, in week-end (nu la Nisipuri, ci aproape, dar nu va spun unde, din egoism). Fix 5 ore de drum din Bucuresti (la fel ca pana la Jupiter acum doua saptamani) – fara radare si aglomeratie (pe ruta Girgiu, Shumen, Varna, Burgas). Am stat la un hotel de familie, pentru 50 de euro, si a fost excelent: spatios, cu vedere la mare si curat. Si personalul vorbea si engleza, btw. O multime de restaurante, totul decent si servire ireprosabila peste tot. Plaja ca la Mamaia, mai putin lucrurile nedorite (gen vanzatori, manele, mizerie si asa mai departe). Singura chestie nasoala a fost discoteca de pe plaja din Nisipuri, care imprastia muzica house la 2km distanta, si asta pana la 7 dimineata.

    Acum, ce sa zic, si la Jupiter am nimerit la un hotel curat si cu personal binevoitor, doar ca buda era de fapt o debara. Masa a fost OK (nimic extraordinar). Plaja nu prea exista (locul ingust si pietros).

    Morala povestii e ca data urmatoare tot la bulgari ma duc. Cat mai in sud…

  36. bola de nieve

    Well, Dragosh, domnul Mazare are un succes nebun la Constanta impartind pensionarilor pachete cu mancare la mai toate sarbatorile religioase si amenajandu-le prin parcuri pavilioane dotate cu LCD-uri, ce rost ar avea sa-si bata capul si sa FACA realmente ceva in oras daca lumea il voteaza buluc?
    On Plonge are o locatie misto, dar mancarea si servirea au fost mizerabile de cand s-a deschis localul (vorbesc de cel din Portul Tomis), iar chelnerii se misca la fel de greu si in siktir si in extra-sezon.
    Tot e bine ca nu ai ajuns si la Delfinariu, te-ai fi ales cu o depresie puternica…

  37. Gabi

    Nu mai merg la mare de 3 ani in Romania. Nu regret nimic, ultima data cand am fost am avut si accident de circulatie din fericire fara urmari. In fiecare an am fost in Grecia in alte locatii – Thassos, Zakinthos, etc. Chiar se merita, nu-mi plac grecii dar in Grecia e curat, sunt peisaje de vazut, nu e AGLOMERAT si nu am avut surprize cu banii la mancare sau servicii in general. Pentru mers la munte recomand totusi Romanica noastra. Sunt multe locuri de vazut, preturi decente, nu se reduce totul la Valea Prahovei. Mai mult am cheltuit pe mancare decat pe cazare.

  38. Dan

    In ziarul Capital a aparut la un moment dat un studiu, de cati bani ar fi nevoie in total pentru ridicarea turismului romanesc la standarde acceptabile; calculau ei acolo diverse si le-a dat ceva de genul cateva miliarde de euro. Din care partea statului roman (infrastructura in special – si nu va ganditi numai la A2!) era de >80%. Iar Bulgaria este inca o optiune fiindca ei nu au masini si deci inca se poate circula civilizat pe strazile lor. Sa nu pierdem din vedere totusi ca statiunile noastre au fost construite de la inceput cu spatii imense de parcare pentru masini individuale, spre deosebire de statiunile bulgarilor care sunt “optimizate” pentru turisti plimbati de la aeroport cu autocarul. Da, am fost de 3 ori in Bulgaria si de tot atatea ori am avut dificultati in a parca masina la destinatie – nu insurmontabil insa neplacut. De asemenea si all inclusive-ul lor e cu dus si cu intors din cauza faptului ca ei gatesc _diferit_ fata de gustul nostru; nu toti suntem deschisi la noi experiente culinare; oare cati v-ati intors din Bulgaria cu sentimentul ca acolo se gateste prost? :D

  39. mircea

    Este adevarat tot ce-ai scris pentru ca ti-ai gasit sa mergi la mare in perioada transhumantei cand tot bizonul roman merge pe litoral.
    Un lucru bun la toata aceasta migratie in masa a mitocanilor pe litoral: Bucurestiul a devenit pentru o luna un oras european, curat, usor de circulat si unde nimeni nu te mai claxoneaza sau iti flashuie cu farurile. Recomandarea mea pentru oamenii ca lumea: in iulie si august stati in Bucuresti. Merita!

  40. ELI

    Poate ca motivatia celor ce merg la mare ca regula, nu ca exceptie, este snobismul. Cum bine zicea cineva: in afara e mai multa decenta. Nici macar in Bulgaria nu poti intra cu jeep-ul pe plaja!
    Daca ar fi ieftin nu s-ar mai duce nimeni. Asa ca:
    - aici poti sa fii nesimtit alaturi de ‘ai tai’,
    - aici poti sa te simti un nabab care arunca bani in stanga si dreapta.
    Poate ca modul in care oamenii accepta sa fie jumuliti de chelneri & compania spune si ceva despre modul in care ei insis au castigat acei bani.

  41. Mihai Brezeanu

    Sigur, e minunat ca oamenilor le pasa de litoralul romanesc si scriu despre asta. E, pesemne, primul pas spre un turism normal.
    Totusi, e gresit de-a dreptul sa generalizam si sa bagam totul intr-o oala. Daca experientele personale din Eforie si Constanta n-au produs chelneri simpatici, mancare decenta si plaja atractiva, nu e putin exagerat sa spunem ca e la fel pe tot litoralul romanesc?
    Ii salut pe cei care, comentand postul, au oferit variante mistoace. Experientele lor pozitive amestecate cu multele altele negative vor da imaginea exacta a ce inseamna litoral romanesc in august 2008. Asta ar fi al doilea pas catre un turism normal.
    Altfel, de lamentatii generalizatoare e plina presa romaneasca. Iar lamentatiile astea, pe langa ca nu prea duc nicaieri, nici macar nu ofera o imagine fidela realitatii.

    R: E blog. Am spus parerea mea. Din ce am vazut nu difera foarte mult de a majoritatii. Asadar, generalizare nu este incorecta in cazul de fata (desi nu imi propusesem sa generalizez).

  42. om de la malul mariii

    eu sunt de la mare… turistii au litoralul pe care-l merita… sunteti ca niste termite.. lasati o mizerie de nedescris.. m-am saturat de voi..
    e tipic .. familia din reclama de la Adria…eu v-as ineca pe toti..

  43. AristotelCostel

    Toti comentatorii care promoveaza turismul in Romania fie sunt sedati, fie sunt din …bisnit.

    Nu recomand nimic, dar precizez ca aventurile din muntii Romaniei inseamna reparatii la trotineta, iar tampenia aia de Marea Neagra nu poate fi altceva decat destinatia de week-end a manelistilor din Bucale…SPOR LA UGERIADA!!!

  44. Euu

    Excelent articolul, si [din pacate] foarte adevarat si trist. Cind o sa ne invatam oare ce inseamna civilizatie ?

  45. Ioan

    Cred ca este o imagine corecta pentru ca eu nu mai consider litoralul nostru ca o destinatie, fie ea si de week-end. Aveam o barca cu panze si singurul adapost era
    la Eforie Nord, ca marina nu era. Acolo era uimitor cum puteau urla difuzoarele pana spre dimineata. Am auzit ca TUI-ul a reziliat contractului cu Hotel Europa dupa un grup pentru ca nu au putut dormi.
    Ce ar fi sa facem un site :www.mitocani.ro? Cu poze de BMW pe plaje, cu BMW pe contrasens, cu povesti,comentarii. Poate si un premiu: Mitocanul anului, cu minim doua categorii: in politica si restul.

  46. Jan

    Nu e nimic paradoxal, litoralul merge din cauza Bucurestiului si snobismului bucurestenilor…
    Merg acolo pentru ca e aproape, le place, se rup in figuri si lasa o caruta de bani pe niste servicii mizerabile.

  47. cosmin

    well, am fost la SF Gheorghe, si am si prins festivalul Anonimul … super tare ar zice cei de pe acolo

    doar ca o portie de cartofi proajiti cu o bucatica de piept de pui costa 20RON si stai sa le primesti 45min in soare,
    plimbare cu barca in delta 100RON min,
    iar la intoarcere ne-am calcat in picioare, literalmente, pt bilete la rapida si pt navele de calatori. am stat 1 zi din cele 4 de concediu la coada sa pot sa iau biletul si sa scap din locul ala. Multi, dintre care si straini, si-au prierdut rezervari la tren sau avion.
    Nici nu m-am mai uitat la bani, 45RON biletul e cat un abonament pe o zi la toate mijloacele de transport in Londra.

    Sa fie sanatosi, la ce organizare si servicii ofera eu ii vad condamnati, ironia face ca atunci cand se discuta preturile isi pun fata de lux … nici nu poate fi vorba, e o mizerie in toata regula.

    am luat-o ca atare si nu recomand nimanui sa mearga acolo, daca totusi nu se poate abtine sa fie deschis la ‘aventura’

  48. nimenescu

    De ce s-ar schimba ceva cat timp pana si cei care stiu cum trebuie sa arate un litoral mai calca pe la noi?
    Te-ai dus sa le dai banii? Esti complice.

    R: Sa stii :)

  49. Diana

    E vorba un sezon de doua luni, de vreo suta de km de litoral si de cateva milioane de turisti care vor la mare (e o fixatie legata de mare). O prima concluzie este ca sezonul fiind scurt si aglomerat, se lucreaza foarte mult cu neprofesionisti sezonieri (bucatari, chelneri etc.), pregatiti sumar sau complet nepregatiti, adesea de proasta calitate umana. Sa lucrezi 12-14 in contact direct cu publicul (un public destul de agresiv, ca veni vorba) este obositor pentru un om fara antrenament. In mare parte de aici vin serviciile proaste.

    Daca scoatem din ecuatie Mamaia (care-i mai mult de fitze, mergi ca sa fi vazut sau ca sa poti povesti ca “ti-ai permis” – deci chestie de status) si ce-i la sud de Mangalia (revin la asta), ramanem cu oameni obisnuiti, care accepta starea de lucruri ca ceva de la sine inteles. Nu au pretentii mai mari, s-au obisnuit cu asta, se simt bine pentru ca “atmosfera” le este familiara (cam ca acasa, dar cu ceva mai multa libertate de a fi necivilizat, ca nu te cunoaste nimeni).

    De ce nu merg in strainatate? Hmm… Nu pentru ca nu le-ar ajunge banii, ci pentru ca le e “frica”. In primul rand e obstacolul lingvistic. Oricat ar parea de ciudat, de fapt foarte putini dintre cei ce vin la mare in statiuni stiu (macar) engleza, asa ca imposibilitatea de a comunica intr-o tara straina e o frica reala. In al doilea rand, “acolo” e o lume diferita, cu alte standarde, la care trebuie sa te aliniezi iar asta implica stres. Nu se simt in largul lor: nu recunosc insemnele de status, sunt priviti intr-un anume fel cand sparg seminte pe strada, cand dau manelele tare, cand intra la bustul gol (in short si slapi chinezesti) intr-un local unde lumea e imbracata, nu pot intra-n vorba cu oricine si oricand, nu se pot ratzoi la vanzatoare, nu pot trata pe nimeni de sus and so on.

    Ar fi de interes un studiu sociologic privind populatia turistica dintre Constanta si Mangalia. Senzatia mea este ca este foarte putin middleclass si foarte putini au petrecut macar o vacanta intr-o tara straina.

    N-am stat niciodata o zi intreaga intr-o statiune pe litoral. Cand mergeam la mare in Romania, mergeam la 2 Mai si mi se parea onest. Localurile sunt curatele, servirea e decenta, personalul e amabil (de obicei sunt mici afaceri de familie) si mancarea e chiar buna. Dar, din cate mi-am dat seama, populatia turistica de aici este semnificativ diferita de cea din statiuni. Este ciudat (sau poate nu…) ca nu cunosc pe NIMENI din cercul meu de prieteni care sa mearga la mare in Romania in statiuni.

    Probabil cu timpul tot mai multi vor merge in strainatate, se vor acomoda cu alte standarde si vor deveni mai pretentiosi. De aici vor decurge, in timp, mai multe lucruri bune.

  50. twotimesbaby

    In Elvetia. Acolo gasesti cei mai putini romani. Daca vrei sa fi patriot, mergi in Sf. Gh., in Delta, cum zicea cineva mai sus. cred ca e singul care mai e ok inca.

  51. Baragladinu

    Am fost in Insula Bali si in minunata insula Lembongan de a proape de Bali, am fost pe plajele din vestul, sudul si estul Australiei – cred ca nu este cazul sa fac eu comparatii cu batranul litoral romanesc.

    INSA ce doresc sa va spun prieteni si mai ales ce doresc sa spun celor ce se auto-intreaba “ce mai cautam noi, ce mai cauta lumea pe Litoralul romanesc?” este ca…VOM SI VETI REVENI CU SIGURANTA !!!
    Motivele pot fi multiple insa in general unul ce tine de un anume fel de…MASOCHISM AUTOHTON este cel mai cel!

  52. hemoroid

    de acord cu aspectul satului de vacanta!
    arata inceredibil de murdar, de indecent, parca e o manea, zona de joaca pentru copii este sub orice critica, mi s-a parut chiar trista…
    magazinele au marfuri de proasta calitate, parca toata marfa ar fi de la solduri!
    nu am mai fost demultisor in bulgaria cam din 1978…
    am bvrut sa ma duc insa, am facut economii..

  53. ambra

    Am fost si eu la mare anul asta! Mie imi pare rau de cei cativa hotelieri sau proprietari de pensiuni/vile care incearca sa faca ceva. Am stat la o pensiune foarte draguta, cu servicii si mancare foarte bune la preturi ok, dar cand ieseai de pe poarta era jale. Statiunile noastre sunt total neamenajate, murdare, infecte. Este aproape neimaginabil. In schimb am gasit apa marii curata in zona in care am stat si foarte faina. Daca ma puteam teleporta direct din apa in pensiune era super. In rest, la anul nu voi mai calca pe meleaguri maritime mioritice.

  54. liliana

    Anul trecut am fost in iunie in Bulgaria iar in august in Costinesti……nu exista grad de comparatie, sincer.
    Anul acesta am ales Grecia si bine am facut. Oricum de litoralul nostru m-am saturat poate si pt ca in epoca comunista nu existau altrenative desi atunci era mult mai bine si dupa cate imi aduc eu bine aminte, pe vremea aia litoralul nostru era vizitat si de turisti straini. Oricum e mare pacat ca o tara atat de frumoasa ca a noastra nu are un turism pus la punct, pentru ca am putea scoate bani frumosi din el.

  55. PANIK

    Sa merg la Bulgari? never..sa duca cei lipsiti de idei si ipocritii in cautare de “servicii”.. As merge oricand in Grecia in insule, sau in Turcia. Eu am fost in Croatia incercand sa evit alte optiuni si sincer am dus dorul Marii Negre din Romania. aglomeratia de la noi e superba, sa mergi in chiloti prin statiune e superb, sa stai la cort pe plaja in vama e superb, sa te izbeasca valurile la eforie superb.Am crescut la Marea Neagra in Romania si pentru mine reprezinta visul an de an.

  56. Rin Tin Tin

    Un link relevant, in imagini, despre diferentele dintre noi si bulgari:
    http://elucubratie.wordpress.com/2008/08/19/nessebar-vs-vama-veche

  57. Dan

    Eu va sfatuiesc sa mergeti o data in Grecia. Nu o sa va mai vina sa va duceti la marea neagra, oricat de mare ar fi obisnuinta si comoditatea. E ca si cum ai trai o viata cu o grasa urata, te obisnuiesti cu ea, si dintr-o data faci dragoste cu miss univers. Nu-ti mai trebuie grase urate dupa aia, oricat de comod ar fi.

  58. Cristina

    As vrea sa mai adaug si eu ceva la lista inrbarii “de ce”.
    Pentru ca aici se gasesc fufe bine impopotanate pentru care nu e nevoie de prea mult efort sa fie “abordezi”. Pentru ca e suficient ca fetele sa puna un decolteu adanc si sandale cu toc “cui” pentru a-l “prinde” pe flacaul cu Porsche 911. Pentru ca aici se poate tot din comoditate sa nu mai faci 3m pana la tomberon pentru a arunca ambalajul de la inghetata(in stanga si dreapta e plin de ambalaje de inchetata. Se intampla ceva daca mai e una in plus?).

    Si cel mai important..pentru ca nu stim sa ne respectam. Pentru ca “e bine si asa”.

    Am fost la mare acum 2 ani la Costinesti. O vila foarte fromoasa, insa a palit in fata oamenilor, a serviciilor, a certurilor in fiecare zi pe plaja cu oamenii care aruncau coji de seminte, cutii de bere,etc

    Insa..atata timp cat plajele noastre vor fi pline fara a avea sericiile dorite lucrurile vor sta la fel,

  59. tiphys

    Nimic mai adevarat din ceea ce spui , dar din pacate este doar o descriere a unei realitai romanesi pe care o traim zi de zi , nimic special. As fi fost impresionat cu adevarat daca ai fi descris si lucruri care ti-au atras cu adevarat atentia, in afara oportunitatii, cu ea nu faci nimic, daca nu intreprinzi nimic.
    Spui ca la mare este un sezon de 2 luni , ce te opreste ca antreprenor ca in urma investiilor sa iti propui un sezon de 4 luni sau 6 luni. Frica ca vei pierde?
    Personal cred ca oportunitatile nu trebuie neparat sa ti se iveasca trebuie sa ti le creezi. Ceea ce nu inteleg eu este de ce nu avem la mare patinoare in statiuni , de ce nu avem piscine acoprite , de ce nu avem posibilitatea de a transforma statiunile parasite din timpul iernii in statiuni cu interes turistic .Am inceput sa delirez ….
    Sa auzim numai de bine

  60. Monica

    Imi pare rau de aceasta experienta nefericita, anticipabila de altfel…iti recomand insula skiathos ca destinatie de vacanta. am fost acum 2 saptamani si este asolut superb. sunt 50 de km de sosea asfaltata iar restul sunt drumuri de munte pe care le poti parcurge cu un jep cu mare usurinta. este o insulita mica are are 69 de plaje, unele foarte populate cu cafenele si baruri foarte dragute, altele aproape salbatice unde poti sa stai o zi intrega si sa enjoy linistea si valurile marii spargandu-se de stanci. Toate serviciile sunt ireprosabile, chelnerii foarte amabili si veseli. Totul este impecabil de curat de la plaje, mare, horeluri, restaurante. hotelul la care am stat, Hotel Atrium este hotelul unui arhitect cu un aer mediteranean superb, cu priveliste la mare din toate camerele.
    Daca vrei viata de noapte, ea se desfasoara in toata plenitudinea in cluburile si terasele din port. Orasul in sine este o imagine dintr-o carte postala :), cu stradute inguste, pietruite, cu case vopsite in alb cu ferestre si usi albastre.

    e un loc de liniste si de bucurie de natura care iti spala creierul de tot vacarmul de trafic, idei de afaceri, management si toate grijile pe care le ai in mod constant in haosul in care traim.

  61. Crisia Miroiu

    Si uite cum tot romanul, chiar si cel educat, isi inchipuie ca-i mai ieftin sau comod sa mearga pe litoralul romanesc. Daca si-ar pune putin mintea la contributie si browser-ul la cautare ar gasi de pilda o oferta pe litoralul turcesc in statiunea Amara Dolce Vita 5* Ultra All Inclusive de 750 Euro/pers. Ce contine propriu-zis aceasta oferta? Avion dus/intors (lunch included), transport aeroport-statiune (mie mi se pare mult mai comod decat sa conduca el insusi Bucuresti-Constanta), lobby cu sampanie, camera 5*, 3 mese+gustari in restaurante si baruri free (maninca ce vrea, cat vrea, lasa in farfurie si isi pune altceva – de la gratare la fructe de mare, de la omleta la 12 feluri de torturi si inca vreo 8 de prajituri, sucuri naturale facute in fata lui), plaja curatata in fiecare seara, sezlonguri cu saltea, for free, si ele curatate in fiecare seara, si bine indepartate unul de altul, piscine la discretie, in-door, out-door, cu apa dulce, cu apa sarata, spa cu jacuzzi, sauna si baie turceasca, desigur free, aqua-park (did I mention that was free, too?)…
    Dar cum romanul nostru cauta ceva “ieftin si comod”, sau mai bine spus, cum romanul nostru inghite tot ce i se baga sub nas pentru ca, chipurile, ar fi “ieftin si comod”, chiar ar fi pe placul lui o oferta ca cea de mai sus?
    Sau cumva nu este PREA buna?

  62. LEXUS

    Monica, ce amintiri frumoase mi-ai rascolit … :)

  63. rontzaila

    n-am citit toate comentariile asa ca e posibil sa repet o informatie aflata recent: statul va scoate la vanzare toate hotelurile aflate in circuitul turistic pentru sindicate (sau ceva de genul asta, nu retin exprimarea exacta). de acum se va putea merge, subventionat, la orice hotel din tara. e o chestie valabila si pentru pensionari

    efectul posibil, probabil si dorit de toata lumea e ca respectivele hoteluri vor fi decuplate de la o sursa sigura de venit. asta ar trebui sa le determine sa-si creasca calitatea serviciilor pentru a deveni competitive.

    e greu sa apreciezi efectul unei astfel de masuri in romania. este posibil ca lumea sa continue sa mearga in aceleasi hoteluri igrasioase doar pentru ca are senzatia ca in alte parti (bulgaria, grecia etc) e mult mai scump.

  64. iulian craciun

    suntem o natie de oameni slabi. mi-e scarba sa vad ca nu suntem in stare sa ne miscam, sa facem ceva. ne place sa stam in mediocritate. ne place sa ne descurcam. si pentru asta pierdem enorm. cat de bine ar fi daca am fi mai nemti. nu credeti?

  65. Daniel Popescu

    Eu am stat 4 nopti la o pensiune din Eforie Nord cu conditii de cazare bune, cu exceptia toaletei. Era curata, dar foarte mica. Preturi accesibile, chiar foarte bune avand in vedere conditiile. Indraznesc sa spun ca unii ofera deja conditii decente. A, si marea nu era impanzita de alge. La capitolul mancare, preturile erau comparabile cu cele din Bucuresti, dar calitatea mult mai proasta.

  66. iulian craciun

    imi plac articolele tale. si sunt de acord cu ele, inclusiv cu asta.

    nu te enerveaza cand vezi in ce stare jalnica ne complacem noi romanii, atat ca indivizi, cat si ca natie? cum facem din “a ne descurca” cea mai importanta calitate a noastra? Cum gandim pe termen scurt, cum nu ne intereseaza implicatiile, modul cum suntem perceputi afara din mica noastra bula? toti acei patroni de speluci ordinare totusi pentru cunostintele lor sunt niste oameni aspirationali. sunt patroni, au q7, se descurca, bravo lor.

  67. Silviu

    :))
    Tare asta, on plonge-ul, restaurant pescaresc. Cred ca ar inebuni aia sa te auda, la ce restaurant de fite se considera ei :)

  68. Un omagiu pentru Costineşti | scribu

    [...] Ieri m-am întors de la Costineşti şi am dat peste un articol de-al lui Dragoş Mănac despre cum a supravieţuit pe litoralul românesc. [...]

  69. puzzle. antreprenorial. » Blog Archive » Punct si de la capat

    [...] in weekend-urile in care am fost plecat am avut si eu partea mea de servicii proaste si de sperieturi – fara putinta de tagada, litoralul nostru, prin statiunea Mamaia este castigator la capitolul ‘prost gust, la gramada, merge si-asa – daca nu-ti convine pleaca, mai sunt destui’. Se pare ca nu a fost doar impresia mea ci ca mai sunt si altii care au patit-o. [...]

  70. Cris

    Si din pacate nu doar litoralul este in starea asta. Statiunile Herculane, Voineasa, Izvorul Rece, etc, etc .. hoteluri ale statului roman, bijuterii daca cineva ar investi putin in ele. Anul trecut in am fost la Plaiu Foi – Zarnesti. Defrisarile erau in masa. Cu escavatoarele direct in mijlocul padurii. Avem o tara frumoasa, dar ma intreb cand vom sti sa valorificam toata aceasta frumusete, sau mai bine zis sa avem grija de aceasta tara. Inca sunt optimista.

  71. gabriela

    Cea mai buna alegere este sa eviti litoralul romanesc.De cate ori am fost am avut necazuri( friptura din care tasnea sangele cu toate ca am recizat ca o vreau bine facuta, 2ore si jumatate sa imi aduca o pizza, la ora 10 data afara pe motiv ca restaurantul nu serveste micul dejun etc).Am fost la bulgari. Nu este raiul de pe pamant dar facuta comparatie pret – servire stau excelent.Hotelul impecabil, restaurantele sunt ok , mancarea buna, preturi convenabile si in plus zambete si buna crestere peste tot.Nu a existat osparat, vanzator, receptioner care sa nu zambeasca si sa nu fie amabil.INCOMPARABIL cu ceea ce avem noi in tara.Nu-mi place ideea de a pompa bani in turismul altuia dar decat sa mi-i se imbolnaveasca copilul sau eu sa fac o ” depresie turistica” mai bine aleg alt litoral.In schimb incurajez turismul montan care sta mai bine la capitolul preturi si servire.

  72. Tim

    Litoralul nostru…
    Totusi mergem si la noi nu numai afara, ne e dor si de un Costinesti din cind in cind, parerea mea daca iti organizezi vacanta ( sau 2 zile )la noi te poti relaxa.
    E adevarat ca nu am mai fost la noi la mare de 3 ani numai afara .
    Mergem afara foarte mult si din curiozitate si atunci facem comparatii….mai e mult pina vom ajunge sa primim ceea ce dorim pentru pretul platit….

  73. Me

    O mostra de ceea ce inseamna curatenia pe litoralul romanesc. Filmul nu imi apartine.

    http://www.youtube.com/watch?v=WkidXvnksM8&feature=related

    Incredibil.

  74. Mihai P

    Pentru Ioan,

    Siteul http://www.mitocani.ro este deja facut, si am facut in acelasi scop care ai descris. Pentru moment am doar poze din trafic, dar daca trimiteti si alte subiecte le publicam cu cea mai mare placere.

    Poate unii se vor simtii si ii civilizam cumva.

  75. wallys

    Am fost la mare si incredibil; nu aveau peste in meniu. Asa ceva este de necrezut, avand marea langa tine!. Dar ma aflam in romania, in tara prostilor,unde te poti astepta la orice…Mi-am dat seama ca pestele din mare nu este pentru romani, ci pentru turci si rusi. Nu pot sa gandesc decat ca o asa tara de rahat nu-si va mai reveni niciodata. Imi este scarba pur si simplu ca m-am nascut si traiesc intr-o asa tara.

  76. hemoroizi

    logic ca terasele de fite supravietuiesc din cauza ca ofer servicii mai de calitate fata de cele cu un buget mai mic si merg doar pe profit; la ce profit au avut anul asta daca se gandeau putin sa il investeasca pentru as moderniza putin afacerea sau as motiva putin angajatii poate am avea parte de servicii mai bune; dar suntem in romania am facut niste bani — hai sa ne distram; de ce sa dezvoltam?

  77. paul

    Corect post-ul tau. Mergeti oameni buni la bulgari, greci sau turci, fugiti de melteanul manelist, nesimtit, murdar si grobian!

  78. Web

    Se par ca realitatea ti-a intrecut si cele mai negre previziuni ….
    http://www.arhiblog.ro/2009/07/primavera-cu-viermi.html

  79. adiz » Blog Archive » end of season

    [...] vorba lu’ mihaiu) si albena. experienta eforie nord e foarte bine expusa de dragos manac aici . pe scurt orientat tzeapa. fie te intelegeai f rau cu proprietara (gen n-ai apa calda sa fii [...]

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.