Dragoş Mănac

World Domination!

Make money, money!

April 30th, 2006 by admin

“There are three kinds of lies: Lies, Damn Lies, and Statistics.”

Daca as avea 1RON pentru fiecare idee de site care va castiga bani din publicitate auzita, as fi putred de bogat. Daca as avea un 1RON pentru fiecare idee pe care am avut-o in care castigam bani din publicitate m-as putea retrage la adapostul unui cont impresionant.

Intamplator, ma ocup (printre altele) de un site care are si ideea si potentialul si vizitatorii si publicitatea. De obicei aducerea vizitatorilor e cea mai mare problema. Se presupune ca odata ce ai vizitatori poti vinde publicitate.

M-am tot uitat zilele astea la Harta publicitatii online din Romania, opera lui Vivi. Imi place ideea lui si implementarea, asa ca am zis ca e momentul sa fac niste calcule, sa pot auzi cifrele vorbind.

Nu o sa fac publice numele siteului si nici agentia media, nu cred ca as incalca niste contracte facand asta dar in mod sigur as supara cateva persoane.

Ok. Am ales sa lucrez cu statisticile de pe luna Martie (1-31) 2006. Arata cam asa:

Afisari: 1.130.000 (de cate ori s-au afisat diverse bannere)

Click: 6100 (cati oameni au dat click pe ele)

CTR: 0.54% (click*100/afisari) (rata de click la afisare)

IP: 63500 (adrese IP unice de pe care au venit vizitatorii)

Vizitatori: 108000 (vizitatori unici pe site, timp de o luna)

Astea sunt datele, aproximative, rotunjite un pic de mine pentru a simplifca procesul de calcul/intelegere.

Varianta Hawaii:

In acest moment siteul a produs:

1.130.000/1000 * 16€ (CPM) = 18.080€

Binisor, eh? Cam asta ar fi potentialul, DAR:

  • nu toata publicitatea este platita;
  • nu toata lumea plateste pretul de pe ratecard;
  • nu toti banii vin la site;

Varianta Bucuresti:

Afisari platite: 49.000 (bannere pe care se incaseaza bani)

Pret: 7.5€ (CPM) (media ponderata).

Din pacate nu toate bannerele sunt “comerciale”, unele sunt date for free, iar altele in regim de schimb.

Mai mult, pretul de ratecard sufera un discount de pana la 60% cand cumperi, asa ca in medie cei 16€ (pentru cine intreaba), au devenit 7.5€ (pentru cine cumpara), oricum un pret aproape dublu fata de media pietei. Aici mai apare si problema tipului de banner, preturile de ratecard sunt facute pentru cele mai intruzive bannere. Eu nu le-am acceptat pentru ca nu vreau sa-mi ofensez/deranjez vizitatorii cu ele, asa ca potentialul publicitar al siteului a scazut. Cu toate astea raman peste 1 milion de afisari la bannere acceptate.

Luand ca referinta CTR-ul de 0.54%, putem calcula ca din cele 49000 afisari s-au obtinut 265 clickuri.

Castig brut site: 49000/1000 * 7.5€ (CPM) = 367.5€, din care se scade comisionul agentiei, undeva intre 25-30%. Scazand 25%, avem un castig net de 275.6€.

Prespectiva ownerului de site: 1.130.000 de afisari – 275€ cash.

Presupunand ca un banner are in medie 20kb, 100 bannere au 2Mbit, 1.130.000 de bannere au 22.6Gbits. E clar ca un site care produce trafic de 22.6Gbits/luna doar din bannere va folosi 100Gbps/luna trafic propriu total. Cu 275€ e greu sa platesti banda folosite de un asemenea site. Ignoram cu totul: servere, administrare, creatie content, backup, hosting, salarii pentru angajati. Profit?

Prespectiva vanzatorului de publicitate: 1.130.000 de afisari – 92€ cash.

Traficul de bannere e initiat si platit vanzatorul de bannere. Urmeaza: servere, administrare, backup, hosting, salarii pentru angajati, marketing… si multe alte cheltuieli trebuie suportate pentru a desfasura un asemenea business. Profit?

Prespectiva cumparatorului de publicitate: 367.5€ platiti pentru 267 clickuri => Cost Per Click 1.37€!!

Mi se pare mie, sau este extrem de scump si ineficient?

De calculat:

  • cati din cei 267 devin clienti?
  • cati bani se castiga de la acesti clienti?

Sa zicem ca siteul are o oferta foarte buna si reuseste sa agate ca si clienti 10% din vizitatori. ATENTIE: e un procent fabulos, nu as putea sa dau exemple din realitate care sa se incadreze.

Cost per client: 13.7€.

Daca vindeau laptopuri 800€, cu un adaos maxim 5% (40€), ar fi cheltuit doar pentru aducerea clientului o treime din profitul net.

Daca vindeau carti de 8€, ar fi pierdut bani.

Chiar daca vindeau masini (in mod sigur nu la 10% din cei care dau click!), ar fi avut un cost al aducerii clientului foarte mare.

NOTA: Desigur, se face si branding si awareness prin bannere. Sa zicem ca e de cateva ori mai mare decat CTR-ul procentul celor care vad si proceseaza banere (le citesc, constientizeaza, interpreteaza). Procentul nu poate fi foarte mare pentru ca e cunoscut fenomenul de orbire in zonele cu bannere publicitare online. Test: Despre ce erau ultimele 3 bannere pe care le-ai vazut? Pe ce site le-ai vazut? …. Vezi? :)

Merita? Decide fiecare pentru el.

Voi duce la departe calculele, doar pentru amuzament si pur ipotetic si suprasimplificat

Se spune ca piata de publicitate online ar fi de 3.5 milioane de euro. Extrapoland:

1 milion de afisari – 7500€

3.5 milioane € -> 467 milioane de afisari platite

pastrand raportul -> 10.77 biliarde bannere ;-) neplatite (rata calculata e de 1130000/49000)

Cred ca ar trebui refacuta estimarea pietei…

Sa ne intoarcem la subiect: castigarea banilor din publicitate online. Se pare ca nu e lucru usor, chir si pentu profesionisti.

Cred ca bannerele grafice si taxarea la CPM sunt metode arhaice, obositoare si ineficiente. Diferenta dintre cum ar trebui sa arate publicitatea si cum este azi e echivalenta cu diferenta intre operatiile facute in evul mediu si cele din spitalele contemporane.

Un pas e facut prin anunturile text contextuale, tip Google AdWords. Pana Google va permite inrolarea siteurilor cu continut romanesc in programul AdSense singurii care promoveaza anunturile text si plata la click sunt cei de la Neogen, care emuleaza sistemul Google. As fi interesat de experienta unor webmasteri cu Neogen.

Am lasat calculele sa vorbeasca si mi-au soptit:

Sa fie in Romania banii din publicitatea online doar o fantezie?

Posted in Afaceri, Tehnica

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.